Saabs fabrik i Trollhättan har i stort sett stått stilla sedan konkursen 2011. Nu ska Nevs, som köpte tillgångarna efter det svenska bilmärket, bygga 260 000 elbilar i lokalerna. Det gör man på uppdrag av tyska Sono Motors.

Det Trollhättan-baserade företaget Nevs, National Electric Vehicle Sweden, köpte under 2012 tillgångarna efter Saabs konkursbo. I affären ingick bland annat immateriella rättigheterna till modellen 9-3, den då nyutvecklade fordonsplattformen Phoenix och fabriken i Trollhättan.
Nu står det klart att Nevs ska bygga 260 000 exemplar av tyska Sono Motors solcellsbeklädda mindre elbil Sion i Saabs gamla lokaler. Det kommer att ske under en åttaårsperiod med start hösten 2020 och väntas skapa hundratals nya jobb.

– Det här kommer innebära några hundra nya jobb. Det kommer krävas en del ingenjörer och framför allt arbetare på metallsidan, säger Fredrik Fryklund, informationschef på Nevs, till TT.

Sono Motors Sion

Sono Motors modell Sion.

Sono Motors startade 2016 och har sin bas i München. Den första bilen, Sion, kan laddas via solenergi eller andra elbilar och har ett pris på drygt 260 000 kronor.

– Det är väldigt spännande. Det unika med den här bilen är att det finns solpaneler på taket och på sidorna som laddar bilen medan den kör, det ska kunna ge energi för cirka tre mils körning, säger Fredrik Fryklund till TT.

Enligt Sono har man hittills fått in 9 800 förhandsbeställningar på bilen, men nu väntar alltså produktion i en betydligt större skala. Vid sidan av de tyska bilarna planerar Nevs dessutom att tillverka sina egna elbilar i fabriken.

– Nu handlar det om cirka 40 000 bilar per år. Fabriken har en kapacitet för 200 000, så det finns gott om kapacitet för både de här bilarna och Nevs egna bilar, säger Fredrik Fryklund till TT.

Stallbacka-fabriken i Trollhättan under Saab-eran

Saabs tidigare del av Stallbacka-området i Trollhättan.

Nevs har länge haft planer att producera hundratusentals egna elbilar, byggda på Saabs teknik, för den kinesiska marknaden. Bolaget har expanderat och produktionen i fabriken i Tianjin ska starta under andra kvartalet 2019. Men vägen har varit långt ifrån spikrak. Nevs har behövt mer kapital, investerare har dragit sig ur, och än har vi inte sett en enda säljbar elbil.

I januari meddelade företaget att man också startat ett strategiskt partnerskap med det svenska supersportbilsmärket Koenigsegg värt flera miljarder. Tillsammans ska de utveckla en elektrifierad modell i tiomiljonersklassen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer