Nya Saab 9-5 är på väg att rulla ut i bilhallarna, men någon riktigt prestandamodell à la Viggen finns inte att skåda. Det har GM satt stopp för. Men Saab letar efter vägar att kringgå stoppet och jobbar nu med Hirsch Performance för att via återförsäljarna erbjuda prestandahöjande delar.

Amerikanska bilbloggen Autoblog har fått ta del av en hel del intressanta detaljer kring prestandabilar från Saab de närmaste två åren. Enligt Autoblog, som har varit i kontakt med sina källor inom den svenska biltillverkaren, letar Saab efter olika möjligheter att höja prestandan på 9-3 och nya 9-5. Det låter kanske enkelt att erbjuda prestandamodeller med högre effekt och kraftfullare motorer, men Saab har ingått ett avtal med tidigare ägaren GM, ett avtal som styr vilka effektnivåer Saab får erbjuda sina kunder. Avtalet är till för att inte konkurrera med GM:s produkter. Avtalet gäller till och med 2012 och innan dess kan Saab inte fabriksbygga modeller med högre prestanda än i dag (300 hästkrafter i 9-5 Aero Turbo6 XWD är det kraftfullaste Saab kan erbjuda).

Därför undersöker nu Saab möjligheterna att tillsammans med ”hustrimmarna” Hirsch Performance AG (Saab-specialister från Schweiz som trimmat flera olika Saab-modeller genom tiderna) ta fram prestandadelar som ska marknadsföras och monteras hos återförsäljarnätverket. På så vis kan de kringgå avtalet med GM, så länge Saab inte fabriksbygger prestandaversioner. Därför tänker man i stället dra nytta av Hirsch och återförsäljarna. Via återförsäljarna skulle man kunna erbjuda kunderna som söker mer prestanda i sin Saab-bilar motoruppgraderingar, sportavgassystem, bromsuppgraderingar och aerodynamiska paket, bara för att ta några exempel.
Autoblog säger att det inte finns något varumärke bestämt som prestandadelarna ska gå under, men några möjliga är exempelvis Hirsch eller Viggen.
Hirsch Performance, som Saab överväger att köpa och låta bli ”interntrimmare” (dock inte högsta prioritet just nu), ska jobba i tätt samarbete med Saabs utvecklare för att på så vis kunna ta del av viktig expertis samtidigt som Hirsch får tillgång till Saabs utvecklingsanläggningar, så som vindtunnlar och dylikt.

När avtalet löper ut 2012 får vi kanske se en äkta fabrikstrimmad Saab igen. Det var ett tag sedan sist.

Provkörning

    Läs mer


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
      (därefter 99kr/mån)
      Ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer