Likt fågeln Fenix reser sig Saab nu sakta men säkert ur askan. Ett första bevis på Saabs nya, spännande liv är konceptbilen PhoeniX som ställs ut i Genève med start i dag. Med hybriddrivlinan eXWD och formspåket Aeromotional ges vi en hint om framtid och nästa 9-3.

Det har skrivits mycket om Volvos plug in-hybridteknik som lanseras i V60 Hybrid. Nu vill Saab berätta att de har ett liknande system på gång. Även Saab har valt en lösning med vanlig förbränningsmotor som driver på framhjulen och en elmotor som ger lite extra kraft på bakhjulen. I Saabs värld heter tekniken eXWD och består av en fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter som ger 200 hästkrafter och 250 newtonmeter samt en elmotor som bidrar med 34 hästkrafter men även kan dubbelarbeta som generator för att samla upp energi vid inbromsning som lagras i litiumjonbatterierna. Start/stopp-system hjälper till att sänka förbrukningen till 0,5 liter per mil vid blandad körning. Koldioxidutsläppet per kilometer blir 119 gram.e

XWD-systemet låter förare välja mellan tre inställningar. Eco-läget ger lägsta möjliga förbrukning, Sport-läget ger bästa möjliga prestanda och Traction-läget ger bättre förutsättningar vid halt väglag. Hybridsystem liknande det i Saab PhoeniX kommer i riktiga Saab-bilar inom några års tid. I PhoeniX ger hybridupplägget snudd på sportbilsprestanda. 0-100 km/h går på 5,9 sekunder och toppfarten begränsas elektroniskt till 250 km/h.

PhoeniX kommer att bli mest ihågkommen för sin design. Det här är nämligen vad hela bilsverige har väntat på. Saab-ägaren Victor Muller har pratat mycket om den framtida designen och den nye stjärndesignern Jason Castriota (som bland annat formgivit Ferrari 599 GTB och Maserati GranTurismo) har utmålats som en frälsare för märket. Med PheoniX har Castriota visat vad han kan och vad som komma skall för Saabs framtida produktionsbilar.
– Vårt företag föds på nytt och PhoeniX är en hyllning till den pionjäranda som etablerade Saab i bilindustrin. Den introducerar en ny generation Saab-design. Vi kallar den aeromotional, säger Jason Castriota.

Det går att finna många paralleller till Ur-Saaben. Den droppformade karossen har ett lågt luftmotstånd och ger en ny dimension till Saabs flygplansinspirerade formspråk. Det nya designspråket kallas Aeromotional och sägs vara inspirerat av Saabs flygarv. Saab-folket talar om likheter med mörka isblock och linjer formade av vinden. På bakstammen syns ett tydligt släktsap med Sonett. Vi riktar mest intresse mot fronten som enligt Saab kommer att influera framtida Saab-modeller, nya 9-3 i synnerhet. Fronten domineras av en stor spoiler med små LED-ljus. Särskilt grillen och motorhuven sägs vara aktuella för nya 9-3. För att PhoeniX-konceptet ska tilldra sig uppmärksamhet på bilsalongerna har den fått spektakulära fjärilsving­liknande dörrar och små kameror i stället för ytterbackspeglar.

I kupén har Saabs interiördesignteam försökt återskapa känslan i en tävlingsbil. Tunna skalstolar och blottade metallytor ska ge ett sportigt intryck. Rakt framför föraren finns en instrumentpanel som ska efterlikna formen på ett jetaggregat. Infotainment- och kommunikationssystemet kallas IQon och är baserat på Google Android. Det innehåller en tryckkänslig skärm där man kan streama musik, navigera via onlinetjänster, ladda ned applikationer och mycket mer.

I dag vid lunch har Saab Phoenix Concept världspremiär nere på bilsalongen i Genève. Titta tillbaka här för än mer information om Saabs spännande bil och framtid samt filmer som våra reportrar på plats spelar in just nu.


Läs mer

Visa kommentarer
NUVARANDE Saab PhoeniX Concept – aeromotional!
NÄSTA Porsche Cayman R – direktrapport från provkörningen