GM Holden, Saabs representant i Australien, har misskött sig. I en reklamkampanj har man hävdat Saabs bilar är gröna och koldioxidneutrala. Australiens motsvarighet till Konsumentverket har nu dömt GM Holden att plantera 12 500 träd som straff för det felaktiga påståendet.

I en stor landsomfattande reklamkampanj förra året marknadsförde GM Holden, som säljer Saab i Australien, sina Saab-bilar som miljövänliga val. Inget ovanligt i sig, att hävda sig själv som en miljövänlig biltillverkare är väl snarare regel än undantag i dagens bilindustri. Problemet var bara GM Holden gick över gränsen. I annonserna hävdade man att hela Saabs modellutbud var koldioxidneutralt och det sades även att det skulle planteras 17 träd för varje bil som såldes, vilket skulle kompensera för koldioxidutsläppen från bilens hela livstid.

Nu har GM Holden fällts då reklamen anses missvisande. Det har även framkommit att de 17 träd som skulle planteras bara räcker för att kompensera för bilens första år av koldioxidutsläpp. Nu tvingas GM Holden plantera en skog bestående av 12 500 träd för att kompensera för varje bil som sålts mellan den 27 juli och 1 september förra året, den tid då reklamkampanjen kördes.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer