13 miljarder i skulder i och 3,6 miljarder kronor i tillgångar. Det visar konkursförvaltarnas bouppteckning för Saab-bolagen som lämnades in till Vänersborgs tingsrätt under tisdagen.

Efter att ha räknat på Saab-bolagen Saab Automobiles, Saab Automobile Powertrains och Saab Automobile Tools tillgångar sedan konkursen den 19 december förra året har konkursförvaltarna slagit fast att Saab-bolagens skulder uppgår till 9,4 miljarder kronor. Det visar bouppteckningen som lämnades in till Vänersborgs tingsrätt under tisdagen.

Enbart skulderna i Saab Automobile uppgår till 11,3 miljarder, vilket rimmar illa sett till tillgångarna på 2,8 miljarder som bland annat består av material, företagsbilar, Saabmuseet och rättigheter till bilmodeller. Saab Tools har lyckats få en bättre lönsamhet på sin verksamhet – här är skulderna på 425 miljoner kronor vilket täcks av tillgångar på 772 miljoner kronor. Saab Powertrain har minst tillgångar i förhållande till sina skulder vilket betyder minus 1,2 miljarder kronor i skuld och 85 miljoner kronor i tillgångar.

Riksgälden som stod som borgenär för EIB-lånet har en fordran på 2,2 miljarder kronor, men kommer få igen delar av pengarna genom att sälja företaget Saab Parts, det enda av de fyra Saab-bolagen som klarade konkursen. Tidigare ägaren General Motors har en nettoskuld på 606 miljoner att driva in

3 600 anställda har fått dela på 570 miljoner kronor enligt den statliga lönegarantin, men har fordringar på 513 miljoner kronor. Detta beror enligt IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic inte på uteblivna löner, utan pensionsförsäkringar.

– Saab har inte betalt in deras pensionsförsäkringar, men jag vet inte om det motsvarar varenda öre av pengarna, säger Darko Davidovic till di.se.

Tisdagen innebär även deadline för att lägga bud på konkursboet. Som heta spekulanter har indiska Mahindra och kinesiska Youngman lyfts fram.

– Det är svårt att ha en bestämd uppfattning om hur lång tid det kommer att ta nu. Det beror mycket på hur buden ser ut. Vi kan behöva kompletteringar och sannolikt behöva förhandla, säger Anne-Marie Pouteaux till Expressen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer