Säg farväl till Mazda RX-8

Sportvagnen Mazda RX-8 har sedan den kom 2003 varit ensam på marknaden om att ha wankelmotor under huven. Nu läggs modellen ned, och med det kanske vi är vid slutet på en epok.

Ända sedan 1960-talets lätta roadster Mazda Cosmo har har japanska Mazda haft en wankelmotorbil i sitt modellprogram. Den Gran Turismo-liknande sportcoupén RX-7 presenterades 1979, en modell som efter flera generationsväxlingar mynnade ut i den senaste att bära traditionen vidare – Mazda RX-8.

Nu är alltså också RX-8:ans dagar räknade, produktionslinan i japanska Hiroshima meddelades stängas redan under sensommaren och innevarande årsmodell kommer också bli den sista innan modellen för gott försvinner ur nyprislistorna.

RX-8 presenterades först som produktionsfärdigt koncept på bilsalongen i Tokyo 2001, men det skulle dröja ända till 2003 innan modellen kom i produktion. Bilen var okonventionell på flera sätt. Inte bara att det satt en wankelmotor under huven, den var också ovanlig så tillvida att den hade fyra dörrar, samtidigt som den var en sportcoupé.

Målet för RX-8 var att vara bekvämare och mer användarvänlig än företrädaren RX-7. Detta inkluderade ett riktigt (nåja) baksäte, med ett insteg som förenklades av de korta, felhängda bakdörrarna som i stängt läge utgjorde bilens B-stolpe. Lösningen har senare använts av Mini i kombiversionen Cooper Clubman.

När bilen kom till Sverige 2004 förärades den till och med ett singeltest i Teknikens Värld, där den kategoriserades som en av det årets stora körupplevelser. Bilen gick kanonbra både rakt fram och i kurvor, mycket tack vare den perfekta viktfördelningen mellan bak- och framaxel. Nackdelen var bränsleförbrukningen, som låg på runt tre liter milen, förvisso under hård testkörning och med många mil på tyska Autobahn, men ändå.

Någon storsäljare hos oss blev inte Mazda RX-8, och efter ansiktslyftet 2009 valde man att över huvudtaget inte ta in bilen till vår del av Europa. Nu är alltså sagan all på alla marknader. Någon ersättare är inte på väg i detta nu, vilket kan tänkas innebära slutet på en epok om wankelmotoriserade sportbilar från Mazda.

Kanske återkommer dock både wankel och sportbilar från Mazda om några år, för enligt färska uppgifter har inte Mazda helt lagt wankelutvecklingen på hyllan, men det är en separat artikel.

Visa kommentarer