Svag för Ford Mustang? Då har du snart tillfälle att lägga bud på ett utomordentligt fint exemplar som dessutom är sällsynt. En av endast 50 tillverkade Ford Cobra Jet Mustang modellår 1968 ska nämligen auktioneras ut.

En Ford Mustang Fastback från 1968 står högst upp på mångas önskelistor. En Cobra Jet Mustang från samma år är en nästan ouppnåelig dröm, men nu kan drömmen bli sann i och med att ett perfekt renoverat exemplar med finfin historik ska gå upp till auktion på Mecum Auctions i Chicago 6-8 oktober.
Bilen är en av endast 50 tillverkade, minutiöst renoverad med alla originaldetaljer kvar så som Cragar SS-hjul med 8-tums Goodyear Blue Streaks-slicks, 4-växlad manuell låda med Hurst-växelspak och – så klart – Cobra Jet-motorn, en big block på 428 kubiktum.

Ford Cobra Jet Mustang 1968

Ford Cobra Jet Mustang kom till tack vare en Ford-handlare i Rhode Island – Bob Tasca. Denne man – som hade en dröm redan som barn att bli Ford-handlare, vilket han också blev 1953 – visade sig även vara duktig på annat än att kränga bilar. Han ses numera som en legend hos Ford tack vare hans intresse för dragracing. Hans Ford Thunderbolt Fairlane väckte stor uppmärksamhet under första halvan av 1960-talet och under 1968 tog han fram den bil som skulle bli Cobra Jet Mustang. Thunderbolt-motorn på 428 kubiktum (7,0 liter), 340 hästkrafter och 597 newtonmeter som utvecklats av Tascas motorkille John Healy tog plats under huven på bilen som även lättades för att bli extra snabb. I Mustangen fick motorn namnet Cobra Jet och därav namnet på bilen. Motorn fanns för övrigt i två olika versioner.

Ford Cobra Jet Mustang 1968

Ford fick höra att det fanns en riktigt snabb Mustang som dessutom var starkare än någon annan version av modellen och bjöd därför in den – och Bob Tasca – till märkets testbana i Dearborn i Michigan. Tasca visade vad den gick för och Ford blev mäkta imponerade och beslutade sig genast för att låta tillverka en serie om 50 exemplar.

Just det exemplar som är till salu såldes till Fords motorspecialist Dave Lyall som köpte bilen för en dollar, det vill säga det pris som då gällde när Ford sålde till sina fabriksteam. Bilen ser ut precis som den gjorde då Lyall tävlade med den i klassen Super Stock.

Något reservationspris eller liknande uppger inte Mecum Auctions, men tidigare exemplar har sålts för motsvarande drygt 1,1 miljoner kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer