Ford Sierra XR4i känner vi till, XR6 har vi hört talas om, men XR8 med en femliters Mustang-V8 under huven är mindre känd. Nu finns det ett exemplar av den udda modellversionen till salu i Europa.

En av de populäraste bilarna under det glada 1980-talet var Ford Sierra, märkets mellanklassbil som tillverkades mellan 1982 och 1994. Under åren såldes Sierra med ett stort antal motorer, från 60 hästkrafter plockade ur en liten 1,3-litersmaskin upp till 145 hästkrafter i versionen med 2,9-liters V6-motor. Ville man vara riktigt tuff som Sierra-ägare valde man någon av de snabba Cosworth-versionerna, men dessa versioner med turbofyror kostade en mindre förmögenhet som nya. Så ville man vara tuff med liten plånbok valde man i stället XR4i eller XR4x4 med 2,8 liter stor V6-motor på 151 hästkrafter (2,8 liter och 146 hästkrafter när katalysatorn kom). Hösten 1988 kostade en Sierra XR4x4, alltså versionen med fyrhjulsdrift, 179 700 kronor. I det priset ingick soltaklucka, 0-100 km/h på 9,2 sekunder och toppfart på 204 km/h.

LÄS OCKSÅ: Provkörning av Ford Sierra RS Cosworth

Men… det fanns också ett par andra heta versioner av Sierra som vi här uppe i norr aldrig fick ta del av, och med norr menar vi inte bara Sverige utan hela Europa (och större delen av världen). I Sydafrika gjorde Ford nämligen en XR6 med 3,0-liters V6-motor på runt 140 hästkrafter samt en XR8 med 5,0-liters V8-motor från Ford Mustang som sammankopplats med en femväxlad manuell låda.

Ford Sierra XR8

Den ser helt klart beskedlig ut, men sitter på prestanda som var riktigt fina på 1980-talet.

Den sistnämnda, XR8, tillverkades mellan 1984 och 1988 i 250 exemplar exklusivt för den sydafrikanska marknaden. V8:an på 204 hästkrafter och 330 newtonmeter (219 hk och 374 Nm enligt vissa källor) gav den bakhjulsdrivna femdörrars halvkombi-Sierran riktigt bra prestanda. Vad sägs om 0-100 km/h på 6,95 sekunder, 0-1 000 meter på 28,24 sekunder och toppfart på 231 km/h. Därmed var den betydligt snabbare än en samtida populär svensk, nämligen Saab 9000 Turbo som räknades som en snabb bil med 175 hästkrafter, 0-100 km/h på 8,3 sekunder och toppfart på 220 km/h (sedan kom katalysatorn och drog av tio hästkrafter). 193 400 kronor fick man ge för en 9000 Turbo hösten 1988. Hade man pengar i överflöd valde man hellre 9000 Talladega som med bara aningen vassare prestanda gick loss på hutlösa 282 000 kronor.

LÄS OCKSÅ: Provkörning av Saab 9000 Talladega

Ford Sierra XR8

Ford pressade ner V8:an på fem liter från Mustang i Sierra XR8.

Sierra XR8 är framtagen som en homologeringsspecialmodell för att Sierra med V8 skulle klassa in i specifika motorsportreglementen, samma väg som många andra snabba bilmodeller har tagit, exempelvis Ford Sierra RS500 Cosworth, BMW M3 E30 och Mercedes 190 E 2,3-16.
200 exemplar behövde bara byggas, men Ford drog till med hela 250 bilar. Redan innan första tävlingen genomförts hade de 200 första bilarna sålts.

LÄS OCKSÅ: Provkörning av BMW M3 E30

Nu finns en av de 250 tillverkade XR8:orna till salu i Europa, nämligen i England och på eBay. Någon har valt att importera bilen men ännu inte åtgärdat några av skavankerna och inte heller registreringsbesiktigat den. Så vill du äga en väldigt ovanlig Ford är det bara att slå till, du hittar annonsen här. Motsvarande 96 000 kronor ligger den ute för, årsmodell 1985 med 12 000 mil på mätaren. En i gott skick och knappt märkbart snabbare Sierra RS500 Cosworth, som bara har hälften så många cylindrar, får du ge minst tio gånger mer för. Dessutom är Sierra XR8 betydligt mer ovanlig då RS500 Cosworth tillverkades i dubbelt så många exemplar, 500 stycken.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer