Efter 14 års trogen tjänst är det hög tid för Seat Alhambra att ersättas. Nu visar Seat en helt ny Alhambra. Även den här gången bygger Alhambra på syskonet VW Sharan och spanjoren är precis lika flexibel.

De tre musketörerna Ford Galaxy, Seat Alhambra och Volkswagen Sharan var klassledande när de lanserades. Men det var länge sedan, redan 1996 för att vara exakt och bilarna har skrikit efter avlösning i flera år. Ford har brutit sig ur samarbetet och lanserat en egen Galaxy men VW och Seat kämpar vidare tillsammans. För en dryg månad sedan lanserades nya VW Sharan på Genèvesalongen och nu är turen kommen till spanjoren.

Bortsett från det kosmetiska är det inte mycket som skiljer Alhambra från Sharan. Båda bilarna är 22 centimeter längre än sina föregångare och mäter nu 485 centimeter från för till akter. De är dessutom nio centimeter bredare. De extra centimetrarna ska framförallt märkas i den tredje och bakersta sätesraden. Även gamla Alhambra rymde sju personer men de två bakersta sittplatserna var inte att föredra för fullvuxna personer. I nya Alhambra ska det däremot gå bra att sitta längst bak även för normallånga.

Precis som nya Sharan är nya Alhambra en rejäl dos mer praktisk än sin föregångare. När hela knattelaget inte skjutsades på en gång och man i stället ville få in skrymmande last blev det till att kånka ut de överflödiga stolarna och ställa i garaget. Så är det inte längre. Nya Alhambra och Sharan har det flexibla sätessystemet som VW kallar EasyFold, vilket innebär att den tredje och mittersta sätesraden kan fällas ned i golvet med några enkla handgrepp. Lastgolvet blir då helt plant och det ryms astronomiska 2 297 liter. Med mittersta sätesraden uppfälld ryms 885 liter bagage. Andra sätesraden består av separata stolar som kan skjutas framåt och bakåt oberoende av varandra.

Även under motorhuven är Alhambra och Sharan tvillingar. Det finns två bensinmotorer och två dieselmotorer att tillgå. Alla motoralternativ är direktinsprutade, turbomatade och utrustade med start/stopp-system och bromskraftåtervinning. Bensinmotorerna ger 150 och 200 hästkrafter medan dieslarna ger 140 och 170 hästar. Med den minsta dieselmotorn heter bilen Alhambra 2,0 TDI och blir närmast för snål för att vara sann. 0,55 l/mil och 143 g/km är mycket bra för en stor bil som Alhambra. Samma motor finns förstås i Sharan och VW vågar sig då på att kalla Sharan för världens snålaste MPV.

Läs mer

    Test & provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer