Seat Cordoba 1,4

Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Borrning/slaglängd 76,5/75,6, volym 1390 cm3. Kompression 10,5. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5000 r/min, max vridmoment 126 Nm vid 3800 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alternativt 4-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring med krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel och längsgående bärarmar.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 m.
Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. ABS.

Hjul/däck
Fälg 6 tum, däck 185/60 R14.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 428, bredd 170, höjd 144, spårvidd fram/bak 142/141. Tjänstevikt ca 1165, maxlast ca 420, max släpvikt 800. Tank 45 liter.

Fartresurser*
Toppfart 174 km/h. Acc. 0-100 km/h 13,2 s.

Bränsleförbrukning*
Blandad körn. 0,64 l/mil.
*) Enligt tillverkaren

Med ryggsäck på Ibiza

Seat Cordoba – en liten sedanbil med jättestort bagageutrymme

Om du vill ha en liten sedan med stort bagageutrymme är detta en av få bilar på marknaden som passar. I blåbärsplockningstider får du med dig 485 liter hem. En konkurrent är Skoda Fabia men den rymmer 47 färre liter bär till sylten.
Bilen framför oss är en Seat Cordoba, som är en Ibiza med ryggsäck i form av ett ovanligt stort bagageutrymme.
Jättelådan bak ger bilen smurfiga linjer som förstärks av näsan i fronten och de pyttesmå hjulen. Ultramoderna bakljus adderar mognad. Bilen har charm men någon ”Auto emoción”, som Seats marknadsförare pratar om, hittar vi inte.
Provbilen har en 1,4-liters 16-ventilsmotor på 75 hk som borde kännas piggare. Det är först på höga varv som motorn över huvud taget ger respons, men det blir den ju inte automatiskt rolig av. Den fungerar dock, och bör räcka till de flesta bärplockningsäventyr.
Cordobans utrustningsnivå är hyfsad med bland annat nyckelavstängning av passagerarkrockkudden och höj- och sänkbar förarstol. Med provbilens Signo-paket för 10000 kronor kan man även höjdjustera passagerarstolen, samt förvara vissa bär i en låda under denna. Man får dessutom ett fjärrlås plus lite annat. Sidokrockkuddar kostar dock extra.
Det finns vissa elektroniska egenheter. Centrallåset är emot dig hela tiden. Första klicket låser bara upp förardörren. Resten av dörrarna kräver ett klick till och allting låses igen så fort du rullar i 20 km/h. Vänj dig vid att dra två gånger i dörrhandtagen för att komma ut. Blinkersspaken ger automatiskt tre blink vid minsta beröring; kan vara skönt ibland men är störande när man ångrar ett tänkt filbyte.
Det finns goda möjligheter att ställa in en bra körställning, men tjocka vindrutestolpar gör att man måste vicka på huvudet som en uggla för att se förbi dem.
Däckljudet är högt redan med provbilens fjortontums 185/60-däck, medan varken motor eller vind gör speciellt mycket väsen av sig.
När man vant sig vid egenheterna, och vid det faktum att provbilens stenskottskada på huven redan efter 400 mil är full med gravrost, kommer det gulliga intrycket från första anblicken tillbaka. Man färdas bra och kupéutrymmena känns helt tillräckliga för klassen.
Cordoba är 11000 kr dyrare än Ibiza. Under första halvåret 2003 tyckte endast 118 köpare att ryggsäcken var värd det, medan 527 köpare slog till på Ibiza. Skoda Fabia sedan hittade 158 köpare, under det att 793 människor köpte kombin och 928 stycken valde kombikupén.
Svårt att sälja små sedanbilar? Det verkar så.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer