Här är el-Born – Seats första elbil. 42 mils räckvidd, 0-100 km/h på 7,5 sekunder och som ska stå i bilhallen 2020.

Förra veckan släppte Seat ett smakprov på sin första helt eldrivna bil. En bil som har lurat i kulisserna i över ett år och som täcks av i dag, alltså före Genèvesalongens öppnande.

Nu släpper man än fler bilder, fakta på bilen och även dess namn; el-Born, döpt efter en stadsdel i Barcelona. Bilen, som presenteras som ett koncept, bygger på Volkswagen-koncernens MEB-plattform och väntas komma ut på marknaden 2020.

Seat el-Born

Foto: Seat

Bilen har en räckvidd på 42 mil enligt WLTP-cykeln och sprinten 0-100 km/h tar 7,5 sekunder. Motorn har en effekt på 204 hästkrafter och batteriet en kapacitet på 62 kWh. Att ladda batteriet till 80 procent ska ta 47 minuter. El-Born ska vara både sportig och full med avancerad teknik som exempelvis autonom körning nivå 2.

Designmässigt skiljer sig bilen från Seats förbränningspalett. Greppet är nytt men en del inslag känner vi igen; fronten andas lite Tesla och C-stolpens design med ett ”svävande” tak är i dag ett välbeprövat grepp.

Seat el-Born

Foto: Seat

Hjulen har flyttats ut i hörnen och A-stolparna framåt för att skapa mer utrymme – allt detta är möjligt eftersom det rör sig om en elbil. Fronten är slät och grillen flyttad till nederkant för att bättre kyla batteripaketet. Aerodynamik har varit i centrum vid formgivandet och noterbart är flänsarna på 20-tumshjulen och den delade spoilern baktill.

Invändigt ser det tämligen normalt ut även om det ”fattas” en del knappar och reglage – det mesta sköts vi en centralt placerad tiotumsskärm. Notera det rejäla facket mellan framstolarna.

Seat el-Born

Foto: Seat

Trots det sydeuropeiska namnet ska bilen byggas i tyska Zwickau och även klara av kalla nordiska klimat genom ett värmesystem som reducerar elförbrukningen och spara upp till sex mil i räckvidd.

Bilen presenteras som ett koncept men är att betrakta som i stort sett produktionsklart. Enligt Seat blir detta den andra elbilen ut byggd på MEB-plattformen. Först ut lär Volkswagen Neo bli – även det en bil i C-segmentet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer