Hur länge kan förra generation en Audi A4 överleva? Ett tag till, som det verkar, i alla fall. Nu har nämligen bilen, som numera kommer i Seat-förpackning och då kallas Exeo, fått ett facelift för att kunna hänga med ytterligare några år. Och nu är den bland de snålaste i klassen.

Ni minns säkert hur Volkswagenkoncernen, när senaste generationen Audi A4 lanserades 2008, ansåg att den utgående generationen av den tyska premiumvagnen var en alldeles för bra bil för att lämnas kvar på historiens sophög. Lösningen blev att verktygen skeppades till Spanien och bilen i stället fick Seats emblem och modellnamnet Exeo.

Uppdateringarna då var då tämligen små, med ny front och ny akter, för att bättre hänga samman med Seats övriga modellprogram. Grunddragen från Audi behölls oförändrade. Nu, efter tre år i Seat-kostym är det dags för Exeo att så få sig ett ansiktlyft, och återigen behålls grundformerna från Audi-tiden oförändrade.

Det som uppdateras denna gång är en ny grill och nya strålkastare med led-teknik, för att stämma bättre överens med Seats nyare formspråk. Även baklamporna får fler lysdioder i uppsättningen. Dessutom finns nu bi-xenon-lampor fram som tillval. Nya 17- och 18-tumfälgar gör föryngningen komplett på utsidan. Även interiört är förändringarna små, ny ratt och en bättre sammansättningskvalitet lovar Seat. På vilket sätt kvaliteten ska har förbättrats går man dock inte in närmare på.

De största förändringarna har istället skett under huven. De stora dieselmotorerna på två liter och 120 respektive 143 hästkrafter har fått ny trimning vilket gjort dem betydligt snålare. Förbrukningssiffran ligger på 0,52 l/mil för sedanmodellen och en centiliter mer för kombimodellen Exeo ST. Detta gör Exeo till en av de snålare bilarna i sin storleksklass. Koldioxidutsälppen hamnar på runt 130 gram per kilometer för bägge versionerna. Ytterligare snåltrimning, och kanske en miljöbilsstämpel (under 120 gram koldioxid per kilometer) kommer nästa år i form av att ett start/stopp-system introduceras.

Seats förhoppning är att uppdateringarna ska hjälpa upp försäljningen av Exeo en aning, förra året såldes nämligen bara 25 000 Exeo världen över. Premiären för den ansiktslyfta varianten sker på bilsalongen i Frankfurt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer