Extra pulver utan att tumma på utrymme. Nu är Leon Cupra R i kombiutförande officiell även om vi känt till bilen sedan länge.

Att namnet Cupra blir ett fristånde prestandamärke skilt från Seat har vi vetat i över ett år men det är först nu det börjar hända saker på allvar. Under Genèvesalongen presenterades den första för märket unika modellen Formentor som koncept.

Leon Cupra R ST

Foto: Seat

Nu kommer Leon Cupra R ST, en bil som vi skrev om för redan ett år sedan men som nu är officiell. Grunden är halvkombiversionen av Leon Cupra R (se galleri nedan) som bara tillverkades i 799 exemplar. Leon Cupra R ST är dock fyrhjulsdriven och har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Hjulupphängningsgeometrin framtill har ändrats. Cambervikeln är nu två grader, samma siffra gäller baktill.

Effekten ur tvålitersmotorn är som tidigare 300 hästkrafter. Sprinten 0-100 km/h tar 4,9 sekunder och bilen toppar 250 km/h.

Leon Cupra R ST

Foto: Seat

Detaljer i koppar är nya Cupras signum, här ser vi färgen på 19-tumsfälgarna, emblem, kring främre luftintag och även på detaljer invändigt. Inredningen i övrigt följer det förväntade hos en prestandabil med ratt, säten och växelspaksknopp utförda i Alcantara, broderade logotyper på skålade stolar och inslag i kolfibermönster.

Leon Cupra R ST

Foto: Seat

Ägaren behöver dock inte tumma på bekvämligheter då nyckellöst system, pekskärm på åtta tum, digital förarmiljö, backkamera och Connectivity Box för uppkoppling finns till bilen.

Utvändigt ser vi riktig kolfiber på ytterbackspeglar, spoiler, splitter, kjolar och diffusor. Leon Cupra R ST kan fås i kulörerna Magnetic Tech, Midnight Black, Nevada White eller Blackness Grey.

Leon Cupra R ST

Foto: Seat

Leon Cupra R ST börjar att säljas denna månad men någon prisuppgift finns ännu inte. Bilen kommer, till skillnad från Cupra Ateca, med Seat-emblem. Förmodligen handlar det om en övergångsfas.

Visa kommentarer