Seat Leon SC officiell – redan en ikon?

Seat Leon i tredörrarsutförande är presenterad! SC blir tilläggsbeteckningen och enligt Seat själva är bilen redan en ikon för dynamisk design. Håller du med?

I morse avslöjades Seat Leon SC – Sports Coupé – och vi siade om att Seat inom kort väljer att presenterade bilen officiellt. Och så blev det.

Leon SC är tredörrarsversionen av vanliga Leon som hade premiär på Frankfurtsalongen i höstas och som nyligen har börjat säljas hos de svenska Seat-handlarna. En snygg och förnuftig bil helt baserad på nya Volkswagen Golf, dock med en mer överkomlig prislapp.
Det är första gången Leon finns i tredörrarsutförande sedan modellen introducerades 1999. Lite märkligt kan tyckas då de båda tidigare generationerna hade passat utmärkt med två dörrar färre, i synnerhet första generationen med sin sportiga profil.

Seat Leon SC har inte enbart tappat två dörrar jämfört med femdörrarsversionen samt längre framdörrar och andra bakre sidorutor som förstärker coupéprofilen. Seat har tagit till ett betydligt mer sofistikerat trick för att ge bilen mer karaktär. Jämfört med vanliga Leon har man kortat axelavståndet med 35 millimeter. Den är dessutom något mer kompakt än sitt rymligare syskon, 423 i stället för 426 centimeter. Däremot är bagageutrymmets volym orört – 380 liter.
I sitt pressmaterial framhäver Seat hur formspråket har fulländats med karaktärsfulla linjer som ger en bil personlighet. De går till och med så långt att de kallar bilen för en dynamisk designikon. Håller du med?

Rent utseendemässigt ser Leon SC, förutom ovan nämnda detaljer, ut som femdörrars-Leon. Det är samma sportiga uttryck i fronten och samma avskalade och rena formgivning bak – sånär som på en detalj, nämligen bakrutan. Den har lutats framåt med ytterligare 19 grader.
Style- och Reference-utrustningspaket finns till Leon SC och även så klart FR-paketet som bjuder på lite eldigare utförande som gör fronten ännu lite sportigare med annorlunda stötfångare och spoiler samt bakre stötfångaren som får detaljer i svart plast i stället för att vara nedlackade i karossfärgen.

Till sommaren är det premiär för Seat Leon SC, då i två bensinvarianter med direktinsprutning och turboladdning. Den ena är 1,4 TSI med 140 hästkrafter och 250 newtonmeter som på pappret vill ha 0,52 liter bensin per mil (119 gram koldioxid per kilometer). Den andra är 1,8 TSI med 180 hästkrafter och 250 newtonmeter. Här är förbrukning och utsläpp okänt.
I utlandet kommer Leon SC att finnas med fler bensinalternativ samt dessutom två dieselmotorer. Vi håller tummarna för att motorutbudet utökas med exempelvis en hetlevrad Cupra R-version.
Sexväxlad manuell låda eller dubbelkopplad DSG-låda finns att välja mellan.
Precis som på övriga bilmodeller byggda på samma plattform som Leon SC är det halvstel bakaxel som gäller för det motorsvagare alternativet medan det starkare har multilänkaxel.

Några svenska priser på Seat Leon SC finns inte i nuläget. Förhoppningsvis får vi reda på dem i samband med världspremiären på Genèvesalongen om en knapp månad.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer