Seat ska utveckla VW-koncernens billiga elbil

Den ska kosta under 200 000 kronor och stå klar 2023, Volkswagen-koncernens billiga elbil. Seat leder utvecklingen av den nya plattformen. Samtidigt ska man själva släppa sex nya elektrifierade modeller till 2021.

Seat blev först ut i Volkswagen-koncernen med att visa upp en bil byggd på den nya MEB-plattformen för elbilar. el-Born presenterades i och för sig som ett koncept men ska komma i produktion 2020, samma år som Volkswagens I.D. Neo som väntas få en prislapp på cirka 250 000 kronor.

Vi vet sedan tidigare att koncernen planerar en billigare plattform, betecknad ”MEB Entry”, som ska resultera i elbilar med en prislapp på under 200 000 kronor. Nu står det klart att det blir just Seat som får i uppgift att utveckla instegaren.

LÄS MER: Seat tjänar som aldrig förr

Uppdraget är att bygga en bil som mäter fyra meter i längd och kvalar in i B-segmentet. Bilen ska tas fram av en 300 man stark personalstyrka och stå klar 2023. Den ska vara billigare att äga än en motsvarande bil med förbränningsmotor och vara byggd för urban miljö. Vi tror att det i kombination med att hålla priset nere kan ge en kortare räckvidd, uppskattningsvis hälften mot de 42 mil som el-Born erbjuder.

Seat har även presenterat en mer övergripande plan när det kommer till elektrifiering. Sex nya elbilar och laddhybrider ska presenteras till 2021. Helt eldrivna el-Born och Mii är först ut och på det följer Leon och Tarraco (läs vår provkörning av modellen här) som laddhybrider. Även prestandabilarna Cupra Leon och Cupra Formentor kommer som laddhybrider.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer