Spanska Seat släpper nu sin tredje suv-modell på mindre än tre år. Tarraco är störst i gänget och bjuder på sittplatser för fem eller sju personer. Sverigepremiären äger rum i början av 2019.

Seat inledde för några få år sedan en satsning som saknar motstycke i märkets historia. Utöver en ny generation Ibiza har spanjorerna lanserat två suvar i Ateca och Arona. Parallellt med satsningen har Cupra-prestandaversionerna knoppats av och bildat ett eget märke, och snart är det också dags för märkets första elbil. Men innan vi springer iväg för långt fram i tiden tar vi en titt på dagens stora nyhet, för stor är den sett till måtten. Seat Tarraco heter nyheten och är storebrorsa till redan nämnda Arona (lillebrorsa) och Ateca (mellanbrorsa).

Ny form
Tarraco är inte bara en ny modell, den visar även upp Seats nya formgivning. Skarpare linjer och helt nytt utseende på fronten med större, sexkantig grill. Trots att Tarraco är större än Ateca uppplevs den som slankare, framför allt sett till modellens främre halva.
En ny detalj är de sammanknutna bakljusen, ett drag som allt fler biltillverkare anammar i dag.

Seat Tarraco 2019

Även interiört bjuder Tarraco på nyheter. Mittkonsolen påminner om hur det ser ut i övriga Seat-modeller men instrumentbrädan har fått en ny sträckning och mätarhuset är helt nytt och instrumenten i det, som visas på en 10,25 tum stor skärm, påminner till viss del om BMW:s nya som även de är digitala. Infotainmentskärmen på åtta tum har brutit sig loss från mittkonsolen/instrumentbrädan. Den är med andra ord inte längre integrerad utan ligger ”utanpå”.

Seat Tarraco 2019

Storlek
Seat Tarraco är byggd med Volkswagen-gruppens MQB-A-plattform som grund, och då den större A2-varianten som även Skoda Kodiaq och Volkswagen Tiguan Allspace använder. Av dessa tre koncernsyskon är Tarraco störst i gänget med sina 473,5 centimeter. Skoda Kodiaq mäter 469,7 centimeter och Volkswagen Tiguan Allspace 470,1 centimeter. Precis som sina gelikar erbjuds Tarraco i både fem- och sjusitsigt utförande . I och med Tarracos extra centimetrar på längden kan vi misstänka att benutrymmet för passagerarna i de båda stolarna längst bak är en pytteliten aning bättre. Utrymmet i huvudhöjd kan möjligtvis vara lite sämre i och med att Tarraco är 165,8 centimeter hög, knappt två centimeter lägre än både Kodiaq och Tiguan Allspace.
Jämfört med sina småsyskon Arona och Ateca är Tarraco nästan sex respektive fyra decimeter längre.

Seat Tarraco 2019

Lastvolym
Volymmässigt behöver inte bagageutrymmet skämma för sig. I femsitsigt utförande rymmer det 760 liter, och när de tre bakre platsernas ryggstöd fälls ned ryms hela 1 920 liter. Siffrorna kan jämföras med Kodiaqs 720 liter med uppfälld baksäte och 2 065 liter med nedfällt.
Tarraco i sjusitsutförande ryms ”bara” 720 liter när de två bakre stolarna är nedfällda i golvet. Fälls ryggstöden för andra sätesraden ryms upp till 1 775 liter.
Är i stället samtliga sju säten uppfällda enligt konstens alla regler ryms mindre bagage än i en Skoda Citigo – 230 liter (Citigo sväljer 251 liter).

Seat Tarraco 2019

Säkerhet och utrustning
Tarraco är utrustad med adaptivt chassi (DCC) som kan ställas in i olika lägen beroende på vad som behagar föraren för stunden. Ett läge för automatisk reglering finns också, då anpassar sig systemet till underlaget och körstilen.
Förarassistanssystem finns det en hel del av i Seats nya storsuv, vissa av systemen redan i standardutförande. Filhållningsassistent är standard liksom autobroms som även reagerar på fotgängare och cyklister. Standard är också eCall (lag i EU sedan den 1 april 2018), krockförebyggande system och rundslagningsdetektion.
I tillvalslistan hittar vi bland annat döda vinkeln-varnare, trafikskyltsigenkänning, adaptiv farthållare och kökörningsassistent samt helljusassistent och nödsituationsassistent.
Strålkastare, samt all annan interiör och exteriör belysning, med LED-teknik finns från och med utrustningsgraderna Xcellence och Style.

Seat Tarraco 2019

Drivlinor
Motorutbudet till Seat Tarraco skiljer sig en aning från de som erbjuds till Skoda Kodiaq och Volkswagen Tiguan Allspace.
För den som söker en bensindriven Tarraco finns två alternativ: 1,5 TSI med 150 hästkrafter, sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift samt 2,0 TSI med 190 hästkrafter, sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift.
Är det i stället en dieselvariant man suktar efter finns två motorer i tre olika utföranden; 2,0 TDI med 150 hästkrafter med antingen sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift alternativt sjuväxlad DSG-låda med fyrhjulsdrift, eller 2,0 TDI med 190 hästkrafter, sjuväxlad DSG-låda och fyrhjulsdrift.

Försäljningsstart och lansering
Försäljningen av Seat Tarraco påbörjas vecka 49, med andra ord i början av december. Själva lanseringen i Sverige är planerad till första kvartalet 2019. Några svenska priser är ännu inte fastställda. I Tyskland räknar man med att Tarracos instegspris lägger sig någonstans runt 30 000 euro, alltså i närheten av både Kodiaq och Tiguan Allspace.

Seat Tarraco 2019 Luca de Meo

Vi utbytte några ord med Seats vd Luca de Meo, näst längst till höger, i samband med världspremiären av Tarraco.

Tarraco laddhybrid och annat
Vi har i samband med världspremiären av Tarraco fått växla några ord med Seats vd Luca de Meo.

Nu har ni släppt en tredje suv-modell på kort tid. Sänker ni tempot nu?
– Tarraco kompletterar Seats suv-offensiv, företagets största någonsin. Men vi kommer inte att stoppa här. Vi har många projekt som också kommer att utgöra stora steg framåt för företaget vad gäller alternativa drivlinor, till exempel elbilar och hybrider, liksom Cupra (prestandamärket, reds anm).

Vilka alternativa drivlinor kommer Tarraco få? Kommer vi att få se en Cupra Tarraco (se bild här) på samma vis som Cupra Ateca?
– Vi planerar att erbjuda en laddhybridversion av Tarraco som vi kommer att berätta om när tiden är inne för det. Första steget i vår elektriska offensiv kommer med laddhybridversionen av nya Seat Leon och Seats första helt elektriska fordon kommer 2020. Där har du vårt elektriska fokus på kort sikt.

– Vad gäller Cupra är vi nu inriktade på att släppa Cupra Ateca, som blir det nya varumärkets första fordon som ska marknadslanseras. Vi är inte bara exalterade över vårt nya varumärke, vi har stora förväntningar också, och om en Cupra Tarraco blir av, kommer vi att berätta det för er i god tid.

Ser du en gräns för hur många suvar och crossovers Seat, som ska vara det lite sportigare alternativet, kan ha i sin portfölj?
– Den största produktoffensiven i Seats historia slutar med Tarraco, vår flaggskeppsmodell. Den är högst upp i Seats suv-familj, som den större brodern till både Ateca och Arona. Den representerar företagets inträde i den stora suv-klassen, företagets första modell i detta segment. Precis som med Ateca kommer Tarraco att ha en mycket stor inverkan på vår kapacitet att generera marginaler, eftersom det här är en modell som bidrar stort ekonomiskt sett och genererar nya kunder till Seat.

Till sist, på vilket sätt skiljer sig Tarraco från koncernsyskonet Skoda Kodiaq?
– Som vanligt inom Volkswagen-koncernen utnyttjar vi naturligtvis viktiga synergier med andra märken som MQB-A-plattformen med lång hjulbas (A2, reds anm). Likväl kommer Seat Tarraco att omfatta relevanta drag och yttre detaljer som utvecklats och konstruerats av Seat.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer