Service av elbil – billig men dyr

Elbilarna är billiga att serva – utom Tesla. Men det är inte mycket service man får för pengarna.

Elbilar kostar mindre än konventionella bilar att serva. Första servicen för en Hyundai Kona Electric kostar 1 274 kronor. Den bensindrivna versionen, Kona 1,0T, kostar 2 369 kronor för motsvarande service. Det är oljebytet som gör skillnad. Ett filter och några liter olja betyder tusenlappen mer i servicekostnad för en traditionell Otto-motor.
Det finns undantag. Tesla är riktigt dyr att serva. Tesla-verkstaden tar 4 900 kronor för en basservice på en Model X. Model 3 kostar 4 000-5 000 kronor på första servicen (exakt pris är ännu inte fastställt) men har till skillnad från Tesla Model S fördelen att den bara behöver service vartannat år.

Nissan-verkstäderna tar också bra betalt för att serva elektriska Nissan Leaf. Märkesverkstaden Mobility Motors i Stockholm tar 2 955 kronor för att göra första servicen på Leaf.
Det är inte dyrt jämfört med vad en bensindriven bil kostar. Men med tanke på att verkstäderna mest ägnar tid åt kontroller är det mycket pengar. Om bilen är frisk har bara kupéfiltret bytts ut.
En elmotor är nämligen i princip servicefri. Ingen olja, inget oljefilter. Inga tändstift, ingen kamrem, ingen vattenkylning. Ingen kylarglykol att kontrollera. Inga oljeläckage att leta efter, inga packningar som ger sig. Det finns heller ingen växellåda som kan spöka och läcka olja. Elmotorer har direktdrift.

Nissan Leaf-chassi och underrede

Nissan Leaf avklädd in på bara ”kroppen”.

Men elbilen behöver ändå kontrolleras. På Nissan-verkstaden har mekanikern ett serviceschema med 63 kontrollpunkter för en Nissan Leaf. I huvudsak gäller kontrollerna samma funktioner som vid servicen av en konventionell bil. Däcktrycket kontrolleras, man känner på vindrutetorkarbladen. Dörrarna öppnas och stängs – behöver de smörjas? Spolarvätskenivån kontrolleras.
Många kontrollpunkter känns också igen från kontrollbesiktningen.
Strålkastarna kontrolleras, liksom hjulupphängningen, bromsbeläggens tjocklek med mera. Med tanke på att en kontrollbesiktning också är omfattande är prisnivån hög på märkesverkstäderna. Bilprovningen tar omkring 400 kronor för en kontrollbesiktning. Snarlika kontroller som görs på Nissan-verkstaden kostar sju gånger mer.
Vissa elbilsspecifika kontroller görs dock bara på serviceverkstaden. Laddporten kontrolleras, och verkstaden gör också ett konditionstest av batteriet. Men med tanke på den begränsade omvårdnad en elbil behöver framstår servicekostnaden ändå som ogenerat hög.

Så servas Nissan Leaf

Servicepunkter Nissan Leaf

Sammanlagt 63 punkter kontrolleras på Nissan-verkstaden. En del är viktiga, andra punkter kontrollerar du själv lika bra. Här är ett smakprov från alla kontrollpunkter.

Punkt 5 ”Kontroll av baklampor”. Vill du verkligen betala 1 500 kronor i timmen för att någon ska titta på baklamporna?
Punkt 8 ”Serviceindikatorn nollställs”. Viktigt för sinnesfriden.
Punkt 13 ”Kontrollera säkerhetsbältets funktion vänster fram”. Det är ju förarbältet! Hade det inte fungerat hade du nog märkt det.
Punkt 20 ”Kontroll av vänster baksätesbälte”.
Punkt 28 ”Kontroll av höger baksätesbälte”.
Punkt 24 ”Kontroll av bagageutrymmets belysning”.
Punkt 45 ”Kontroll av fjädringsinfästningen”. Detta är kontroller som görs ett år efter köpet. Men varför ska kunden betala för att tillverkaren kontrollerar om de har gjort en produktionsmiss?
Punkt 51 och 52 ”Kontroll av bromsskivor och bromsok”. Den kanske viktigaste kontrollpunkten på en elbil eftersom bromsarna lätt kärvar igen när de sällan används.
Punkt 61 ”Kontrollera felkoder”. Även uppdatering av mjukvaran görs vid behov.
Punkt 62 ”Batteri-rapport”. Hur friskt är bilens batteri?

Men att strunta helt i servicen kan få konsekvenser. Dels blir man förmodligen utan uppdateringar av mjukvaran. En annan bra anledning till att besöka verkstaden är att få bromsarna kontrollerade. Just för att bromsarna används mer sällan i en elbil är det extra viktigt att oken kontrolleras. Om inte bakbromsarna används alls under en längre tid kommer de garanterat att börja kärva.

Till sist handlar det om garantin. Normalt sett kräver nybilsgarantin att bilägaren utför den service som tillverkaren rekommenderar. Men viktigare för elbilarna är hur den långa batterigarantin påverkas. Tesla har ingen koppling mellan service och garantigivningen. Både nybils- och batterigaranti gäller oavsett om bilen har servats eller inte. Nissan kräver däremot att servicen har utförts enligt tillverkarens rekommendationer.

– Vi kräver inte märkesverkstad men kunden måste kunna visa att servicen är utförd enligt våra rekommendationer, säger Alexandra Österplan, informationschef på Nissan.

Andra tillverkare kräver inte att servicen är gjord, men friskriver sig för vissa batterifel.
”Garantin på högspänningsbatterier gäller inte om felet har orsakats av att batteriet inte har använts, hanterats eller underhållits som beskrivet i instruktionsboken”, säger Volkswagen.
Även Renault är inne på samma linje. ”Följdskador på grund av bristande underhåll och service som kan leda till ett skadat batteri innebär att garantin på batteriet inte kan åberopas”, skriver Renault.

Att serva elbilen ordentligt under garantitiden kan därför betala sig – om inte annat i form av ett bättre andrahandsvärde.

Så mycket kostar servicen på de vanligaste elbilarna

Hyundaui Kona electric 2019

Hyundai Kona electric
Beloppen inom () avser Hyundai Kona 1,0T.
Service 1 år: 1 274 kr (2 221 kr)
Service 2 år: 2 562 kr (4 358 kr)
Service 3 år: 1 274 kr (2 221 kr)
Batterigaranti: 8 år/20 000 mil
Krav: Service enligt tillverkarens rekommendationer.
Priser från Hyundai Center Stockholm.

Nissan Leaf 2019

Nissan Leaf
Service 1 år: 2 955 kr
Service 2 år: 3 317 kr
Service 3 år: 3 155 kr
Batterigaranti: 8 år/16 000 mil
Krav: Service enligt tillverkarens rekommendationer
Serviceavtal kostar 5 700 kronor för tre servicetillfällen.
Priser från Mobility Motors, Stockholm.

Tesla Model 3 2019

Tesla Model 3
Service 2 år: ca 4 500 kr
Service 4 år: ca 5 500 kr
Batterigaranti: 8 år/16 000 mil (19 200 mil för Long Range-batteriet)
Krav: Inget krav på genomförd service.

Volkswagen e-Golf 2019

Volkswagen e-Golf*
Service 1 år: Ej service första året
Service 2 år: 3 014 kr
Service 3 år: 4 055 kr
Batterigaranti: 8 år/16 000 mil
Krav: Ersätter inte fel som beror på bristande service.
Serviceavtal kostar 99 kronor per månad (totalt 3 564 kr) för totalt 4 500 mil/3 år.

Kia e-Niro 2019

Kia e-Niro
Service 1 år: 749 kr
Service 2 år: 2 205 kr
Service 3 år: 749 kr
Batterigaranti: 7 år/15 000 mil
Krav: Service enligt tillverkarens rekommendationer.
Priserna kommer från generalagenten.

Renault Zoe 2019

Renault Zoe
Beloppen inom () avser Renault Clio TCe90.
Service 1 år: 1 660 kr (1 771 kr)
Service 2 år: 1 839 kr (3 789 kr)
Service 3 år: 5 162 kr (1 771 kr)
Batterigaranti: 8 år/16 000 mil
Krav: Ersätter inte fel som beror på bristande service.
Priser från Upplands Motor.

Volkswagen e-Up 2019

Volkswagen e-Up*
Service 1 år: Ej service första året
Service 2 år: 2 314 kr
Service 3 år: 3 355 kr
Batterigaranti: 8 år/16 000 mil
Krav: Ersätter inte fel som beror på bristande service.
Serviceavtal kostar 99 kr per månad (totalt 3 564 kr) för totalt 4 500 mil/3 år.

Slutsats
Elbilar är inte servicefria, och det kostar en del på serviceverkstaden. Men jämfört med en bensindriven motsvarighet är elbilen billig. Den bensindrivna Kona 1,0T kostar de tre första åren 3 690 kronor mer i service än Kona Electric.

* Volkswagens priser kommer från Din Bil, Stockholm.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer