I dag klockan 12.30 rullade sista Saab 9-5 av första generation av tillverkningsbandet i Trollhättan. Teknikens Värld var på plats för att föreviga ögonblicket.

Teknikens Världs fotograf Glenn Lindberg befinner sig just nu i Trollhättan, närmare bestämt i Saab-fabriken. Där har han för en liten stund sedan bevittnat färdigställandet av den sista Saab 9-5 av första generation, alltså den ni ser på bilderna här ovan och nedan.

Den 16 juni 1997 rullade den första 9-5:an av bandet. En SportSedan i röd metallic med 150-hästars lättrycksturbo under huven och manuell låda. I dag står den bilen på Saab-museumet i Trollhättan, vilket även Saab 9-5 nummer 483 593 ska göra, det vill säga den bil som rullade av bandet klockan 12.30 i dag den 1 februari 2010.
Detta sista exemplar av utgående 9-5 är en SportCombi i färgen Snow Silver med en 2,3t BioPower-motor på 210 hästkrafter under huven. Sett till utrustningen innehåller den det mesta man kan tänka sig i en bil, det vill säga läderklädsel, navigator och mycket annat – precis som en Griffin Sport Vector Edition ska ha.

Saab 9-5 av första generation tillverkades i drygt 12,5 år och under denna period hann man alltså med att bygga 483 593 exemplar. Det är något färre än vad föregångaren Saab 9000 hann med, upplyser Peter Bäckström, ansvarig på Saab-museumet, oss om. 9000 tillverkades i drygt 503 000 exemplar, men så tillverkades den också under en något längre period, mellan 1984 och 1998.

Vi säger tack och farväl till första generationen Saab 9-5 som har gjort ett gott arbete under drygt tolv år och välkomnar nya Saab 9-5 med öppna armar. Och så hoppas vi att nya 9-5, även om nya den skulle visa sig vara en exceptionellt bra bil, inte blir en långkörare av samma rang som föregångaren.

Läs mer

    Visa kommentarer
    NUVARANDE Sista 9-5:an av generation ett rullade av bandet i dag
    NÄSTA Ferrari 599 Hybrid visas i Genève