Efter hur många specialversioner som helst är nu en supersportbilsera till ända – en gång för alla. Sista Bugatti Veyron-exemplaret har tillverkats och sålts.

Världens officiellt snabbaste bil slår nu av på takten. Tio år efter lanseringen har 450 exemplar tillverkats, först som Veyron med 1 001 hästkrafter, sedan som vidareutvecklade Veyron Super Sport och Grand Sport med 1 200 hästkrafter. De olika modellerna har presenterats i otal versioner, ofta med tilläggsnamn och detaljer som fört tankarna till Bugattis tidiga år i början av 1900-talet.

Sista exemplaret heter inte helt oförtjänst La Finale och är en Grand Sport Vitesse, det vill säga den öppna versionen. Den har en åtta liter stor W16-motor som med fyra turboaggregat kommer upp i 1 200 hästkrafter och 1 500 newtonmeter. 0-100 km/h avverkas på 2,6 sekunder, 0-200 km/h på 7,1 sekunder och 0-300 km/h på 16,0 sekunder. Toppfarten ligger på 410 km/h men är bara tillgänglig vid bankörning. Utanför bana är toppfarten reglerad till 375 km/h.
Detta sista exemplar ska ställas ut på bilsalongen i Genève med start nästa vecka. Du som nu börjar fundera på att boka flygbiljett för att bege dig ner och lägga ett bud kan genast avveckla de tankarna. En man i Mellanöstern har redan lagt beslag på ”La Finale”.

När Veyron nu kastar in handduken börjar det bli dags för ersättaren att ge sig tillkänna. Det sker troligtvis senare i år och då förmodligen som någon form av koncept. Ersättaren, som eventuellt kommer att få namnet Chiron, väntas få 1 500 hästkrafter och ännu högre toppfart (Veyron Super Sport, den med tak, är officiellt snabbast i världen med 431 km/h). Över 460 km/h snackas det om.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer