Efter hur många specialversioner som helst är nu en supersportbilsera till ända – en gång för alla. Sista Bugatti Veyron-exemplaret har tillverkats och sålts.

Världens officiellt snabbaste bil slår nu av på takten. Tio år efter lanseringen har 450 exemplar tillverkats, först som Veyron med 1 001 hästkrafter, sedan som vidareutvecklade Veyron Super Sport och Grand Sport med 1 200 hästkrafter. De olika modellerna har presenterats i otal versioner, ofta med tilläggsnamn och detaljer som fört tankarna till Bugattis tidiga år i början av 1900-talet.

Sista exemplaret heter inte helt oförtjänst La Finale och är en Grand Sport Vitesse, det vill säga den öppna versionen. Den har en åtta liter stor W16-motor som med fyra turboaggregat kommer upp i 1 200 hästkrafter och 1 500 newtonmeter. 0-100 km/h avverkas på 2,6 sekunder, 0-200 km/h på 7,1 sekunder och 0-300 km/h på 16,0 sekunder. Toppfarten ligger på 410 km/h men är bara tillgänglig vid bankörning. Utanför bana är toppfarten reglerad till 375 km/h.
Detta sista exemplar ska ställas ut på bilsalongen i Genève med start nästa vecka. Du som nu börjar fundera på att boka flygbiljett för att bege dig ner och lägga ett bud kan genast avveckla de tankarna. En man i Mellanöstern har redan lagt beslag på ”La Finale”.

När Veyron nu kastar in handduken börjar det bli dags för ersättaren att ge sig tillkänna. Det sker troligtvis senare i år och då förmodligen som någon form av koncept. Ersättaren, som eventuellt kommer att få namnet Chiron, väntas få 1 500 hästkrafter och ännu högre toppfart (Veyron Super Sport, den med tak, är officiellt snabbast i världen med 431 km/h). Över 460 km/h snackas det om.

Visa kommentarer