Sista Morgan-bilarna med V8

Morgans klassiska former i kombination med V8-muller är till ända. De två sista bilarna med vinkelåttor har skruvats samman och nu börjar en ny era.

De sista två Morgan-bilarna med vinkelåttor har lämnat fabriken i Malvern Link. Den nya tiden kommer även till ett så klassiskt märke som Morgan även om tekniken under de svepande linjerna faktiskt alltid har varit under utveckling.

Morgan lanserade modellen Plus 8 med V8-motor från Rover 1968. Produktion lades ner 2004 då motorn pensionerades men 2012 återuppstod modellen med BMW:s V8 av typen N62 under huven. Egentligen var hela bilen ny och delade plattform med futuristiska Aero 8 från 2000.

Morgan fabrik

Arbetet med en ny plattform är redan i full gång hos Morgan.

På filmen nedan kan vi se och höra testföraren Keith Dalley, som kört över 1 300 Morganbilar med V8 genom åren, och se de två sista bilarna i aktion. I slutet av filmen startas även motorn som ska ersätta vinkelåttan från BMW.

Med den nya drivlinan utvecklas även en ny plattform för modellerna. Resultatet ska presenteras under 2019 och Morgan hänger inte läpp. Märkets DNA ska finnas kvar och de hade aldrig dumpat V8:an för något sämre, hävdar man.

Glöm att lägga bud på de sista V8-bilarna, Morgan behåller båda själva. Plus 8:an är dessutom nummer 300 med motor från BMW.

Vill du veta hur den där BMW-motorn lirade i Morganchassit kan du läsa vår provkörning av Plus 8 här.

Visa kommentarer
NUVARANDE Sista Morgan-bilarna med V8
NÄSTA Världens första 3D-utskrivna bromsok testas i 375 km/h