Självkörande bilar är programmerade att följa trafikreglerna till punkt och pricka. De stannar vid varje stopplikt och kör aldrig för fort – något som gör att de ofta blir påkörda.

Självkörande bilar stannar alltid när de har stopplikt, och kör aldrig för fort. De följer lagen robotiskt – och det har orsakat en ny typ av olyckor i Kalifornien, där företag som Waymo och Cruise Automation testar sina självkörande bilar. Bilarna blir nämligen ofta påkörda bakifrån, av människor som inte är vana vid den typen av total laglydighet.

Kalifornien kräver att alla olyckor där självkörande bilar är inblandade rapporteras till myndigheterna. Enligt statistik från delstatens trafikmyndighet DMV har 43 olyckor med självkörande bilar inträffat hittills. I 13 av dem blev en självkörande bil påkörd bakifrån av en mänsklig förare, och nästan alla olyckor inträffade i korsningar, med låg fart och utan personskador.

– De kör inte som folk. De kör som robotar, säger Mike Ramsey, analytiker och specialist på avancerad fordonsteknik, till Bloomberg.
– De är annorlunda, därför blir de påkörda.

Företagen som utvecklar självkörande bilar jobbar på att få dem att fungera bättre i trafiken tillsammans med mänskliga förare. Vd:n för GM:s Cruise Automation, Kyle Vogt, skriver i ett blogginlägg att företagets självkörande Chevrolet Bolt-bilar är konstruerade för att efterlikna mänskligt beteende, men utan den mänskliga faktorn.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer