Möte Callie, en Renault Zoe som i autonomt läge väjer för hinder lika snabbt som en professionell testförare.


Nyligen skrev vi om kampen mellan människa och maskin då Yamahas robotförare Motobot ställdes mot den flerfaldige motorcykelvärldsmästaren Valentino Rossi – och förlorade.

Nu fortsätter vi med jämförelsen men på ett mer allvarsamt plan och dessutom på fyra hjul. Renaults avdelning Renault Open Innovation Lab i Silicon Valley, Kalifornien, presenterar nu ett komplement till det förarlösa systemet ADAS som automatiskt väjer för hinder på vägen – och det med samma precision som en professionell testförare. Det första i branschen, hävdar Renault även om exempelvis Volvo har ett liknande system, dock blott i semiautonomt läge.

På filmen ses systemet monterat i en Renault Zoe vid namn Callie och i en infälld ruta kan vi studera rattrörelserna både med och utan förarens händer.

2020 ska Renault erbjuda 15 modeller med olika nivåer av autonom körning och man siktar på att bli först ut med att presentera helt robotiserade fordon för exempelvis person- och godstransporter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer