Volvo i USA tar återigen till andra knep för att locka (nya) ögon till varumärket under finalen i amerikansk fotboll.

Super Bowl, finalen i amerikansk fotboll, ses normalt av över 100 miljoner tevetittare. Siffrorna lär bli höga även i år, när finalen för säsong 2018 avgörs på Mercedes-Benz Stadium i Atlanta söndagen den 3 februari. Därmed är det återigen upplagt för ”reklamkrig” mellan biltillverkarna, även om ”kriget” inte är lika intensivt som för några år sedan. Biltillverkarna betalar uppemot 45 miljoner kronor för 30 sekunder i rampljuset, något ett antal biltillverkarna inte vill vara delaktiga i – däribland Volvo.

Volvo har tidigare kört sina egna kampanjer under Super Bowl, bland annat gav de under 2015 års final bort bilar till fem utvalda personer som skrev under en Volvo-hashtag på Twitter varje gång en bilreklam dök upp på teven under finalen. Sannolikt ett betydligt mer kostnadseffektivt sätt att nå ut med sina produkter och tjänster till en bred massa.

Även i år gör Volvo något liknande men går ett steg längre. De vill nämligen att Super Bowl-tittarna inte ska titta på finalen utan i stället titta på filmer från Volvo i mobilen. Gör man så har man nämligen en chans att vinna en ny Volvo S60.

Volvo USA Super Bowl-kampanj 2019

Kampanjen som Volvo USA kallar för ”The Longest Drive” går ut på att användarna/deltagarna går in på en unik Volvo-app där de ska titta på filmer där nya S60 ses köra på vägar. Det måste göras på en mobiltelefon med en ”selfie-kamera” (kamera på skärmsidan av mobiltelefonen) eftersom kameran registrerar om användarens blick är riktad mot Volvo-filmen i mobilen eller inte. Så fort blicken tas ifrån skärmen avslutas tittsessionen och den påbörjas igen när blicken återigen har ”rätt fokus”.

Klockan 18.00 lokal tid (östra USA) börjar Volvos kampanj och de tre personer som vid slutet av Super Bowl har tittat längst/mest på Volvos filmer vinner var sitt Care by Volvo-abonnemang med en sprillans nya S60 T6 AWD Momentum under två år. För att kunna deltaga måste man vara minst 18 år gammal och ha körkort.

Det är oklart om det går att ”fuska”, exempelvis att man låter någon annan titta på skärmen medan man själv tittar på Super Bowl-finalen. Det gör även tävlingen upplagd för att vinnarna antagligen kommer att vara personer som inte är intresserade av Super Bowl, men det spelar sannolikt mindre roll för Volvo så länge deras kampanj får uppmärksamhet.

LÄS MER: Provkörning av Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer