Skoda som företag är en bra bit över 100 år gammalt, men under Volkswagens vingar har man varit sedan 1991. Alltså firar den tjeckiska biltillverkaren i år 25 år som en del av Volkswagen-koncernen.

Skoda har under sina 121 år som företag genomgått en fantastisk resa, inte minst de senaste 25 år sedan Volkswagen köpte in sig i den tjeckiska biltillverkaren. Men från början hette företaget inte Skoda utan Laurin & Klement. Det var först 1925 som namnet Skoda kom in bilden då tjeckiska maskinkoncernen Skoda köpte Laurin & Klement som hade tappat i kraft under första världskriget.

1945 förstatligades Skoda i och med andra världskrigets slut och den järnridå som drogs rakt igenom Europa. Under andra världskriget ingick Skoda i Reichswerke Hermann Göring och tillverkade då fyrhjulsdrivna fordon och andra komponenter till den tyska krigsmakten (däribland BMW). När kommunistregimen kollapsade under 1989 tog det fart under Skodas hjul.

Redan innan järnridåns fall hade man haft hjälp från väst, närmare bestämt Porsche, vid utvecklingen av modellen Favorit (bild ovan och nedan). Modellen var den första nyutvecklade Skoda-modellen på många år, och den första att följa den västerländska mallen med frontmotor (i stället för svansmotor) och framhjulsdrift.

Skoda Favorit 1991 och Superb 2016

Från öststatsbilen Skoda Favorit (1987-1994) till senaste generationen Superb som är som vilken annan västbyggd bil som helst. Kontrasten är stor.

Volkswagen kom in i bilden 1991 genom att köpa 31 procent av aktierna i Skoda. Det började sätta fart på den tjeckiska bilproducenten som då hade två modeller i sitt program, Favorit och Forman (kombiversionen av Favorit), och tillverkade cirka 200 000 bilar årligen. Från att ha varit en bil som nästan uteslutande bara kördes bakom järnridån började helt plötsligt Skoda dyka upp lite varstans i Europa, även här i Sverige.

Några få år efter Volkswagens inträde i bolaget kom modellen Felicia och 1996 var det dags för Octavia, modellen som har nästan ensamt har lyft Skoda till dagens nivåer. I dag tillverkar Skoda över en miljon bilar årligen och märket finns representerat på över 100 olika marknader världen över. Kina är i dag Skodas största marknad och under 2015 såldes 281 700 bilar i det stora landet i sydöstra Asien.

Volkswagen såg tidigt potentialen hos Skoda och tog över resterande del av aktierna under år 2000. Därmed var den tyska jätten ensam ägare till den tjeckiska uppstickaren med gamla anor.
Men framgångarna har kostat. Skoda har med hjälp av Volkswagen investerat omkring 102 miljarder kronor sedan övertagande 1991 till och med mars månad i år, 2016.

Skoda 1000 MBX

En annan jubilar är Skoda 1000 MBX, 50 år i år.

För Tjeckien, som bildades 1993 efter att Tjeckoslovakien delats upp i Tjeckien och Slovakien, är Skoda en enormt viktig industri och arbetsgivare. Förutom otaliga tusen anställda står de för en mycket stor del av landets ekonomi. 2014 stod Skoda för otroliga 4,5 procent av Tjeckiens BNP samtidigt som ungefär åtta procent av landets totala export utgjordes av Skoda-produkter.

I dag har Skoda sex modeller i sitt program och räknat med alla modellversioner är antalet betydligt större än så. Inom kort expanderar modellprogrammet än mer, bland annat har tjeckerna en suv på gång.

Vilken Skoda är din favorit? Nämn gärna en från tiden innan Volkswagens övertagande och en från tiden efter.

Skoda 1203

Minibussen Skoda 1203, som de flesta förmodligen känner igen (var populär bland annat som ambulans bakom järnridån), kom 1968 och tillverkas än i dag i Tjeckien, dock inte av Skoda utan av Ocelot Auto.

Visa kommentarer