Kina-suven presenteras vid namn och nu kommer de första riktiga bilderna på Kamiq, en modell som kommer att yngla av sig när Skoda ska fördubbla sin försäljning i Kina till 2020.

Pekingsalongen öppnar i morgon den 25 april men flera tillverkare lär offentliggöra nyheter tidigare för att inte försvinna i mediebruset. Faktum är att Skoda redan har gjort det.

Förra veckan släpptes skisser på bilen som gått under arbetsnamnet Model Q. En modell som vi följt utvecklingen av här på teknikensvarld.se, dock delvis i onödan då den inte är aktuell för Europa utan framtagen som en volymmodell för Kina.

Nu har Skoda släppt ett par riktiga bilder på bilen och offentliggjort att namnet bli Kamiq. Modellen blir den tredje suven från Skoda efter Kodiaq och Karoq.

Skoda Kamiq

Kamiq mäter i millimeter 4 390 på längden, 1 781 i bredd, 1 593 på höjden och 2 610 mellan hjulaxlarna – alltså jämförbar med den mindre Karoq i storlek även om den är lite smalare och lägre.

Skoda placerar Kamiq lägst i rang av suvarna och modellen är att betrakta som ett budgetalternativ men man gör även klart att fler skräddarsydda suvmodeller är att vänta för den kinesiska marknaden.

Bilen kommer med en, enligt egen utsago, ny 1,5-liters bensinmotor som ger som mest 109 hästkrafter och 150 newtonmeter och är kopplad till en automatlåda med okänt antal växlar.

Formspråket känner vi igen från de tidigare Skoda-suvarna även om en del skillnader märks som annan strålkastardesign. Tidigare skisser har även visat ett bakparti med annat stuk på ljuskällor och plåtveck än tidigare suvar samt en inredningen med en renare/enklare mittkonsol. Skoda lyfter även fram invändiga saker som kromlister, vinklade högtalare, klädsel med 3D-effekt samt det kinesiska röststyrda systemet Iflytek som känner igen olika dialekter.

Skoda Kamiq

Mobiltelefoner är kompatibla med hjälp av Apple CarPlay, Baidu Carlife och MirrorLink och infotainmentsystemet manövreras via en åtta tum stor pekskärm.

Tycker du att Skoda lägger lite väl mycket krut på kinesiska Komiq, förlåt, Kamiq är det på sin plats att berätta att man har som ambition att år 2020 sälja 600 000 bilar per år, nästan en fördubbling jämfört med rekordåret 2017 då man sålde 325 000 bilar på marknaden.

Med de höga ambitionerna är det lätt att tro att Kina är en ny marknad för Skoda men så är inte fallet. Redan 1936 hade man fem återförsäljare i landet men återlanseringen startade 2017 och till dags dato har man sålt cirka 2 350 000 fordon i landet.

Visa kommentarer