På Parissalongen nästa månad ska Skoda Kodiaq RS stå utställd, men redan nu får vi reda på – och se – en hel del detaljer.

Att Skoda ska släppa en prestandaversion av märkets största suv Kodiaq kan knappast ses som en hemlighet längre. Teaserbilder har den senaste tiden bekräftat modellen.
Nu släpper tjeckerna än fler teaserbilder, en film och lite lätt fakta om Kodiaq RS som har världspremiär på bilsalongen i Paris i början av oktober.

För första gången får vi nu se RS-versionen av Kodiaq i helfigur. Tyvärr handlar det om skisser och per automatik är vissa detaljer därmed överdrivna, exempelvis hjulen. Riktigt så stora är de inte, som vi ser på en annan av bilderna, som är riktigt. 20 tum mäter hjulen och det är första gången som en Skoda marknadsförs med 20-tummare som standard.

Bakom fälgarna, som fått namnet Xtreme, syns rödlackerade bromsok vars kolvar kramar om 17 tum stora ventilerade skivor. Det hade passat bra med hålborrade eller slitsade skivor, för att spä på modellens sportiga karaktär, men så långt har Skoda valt att inte gå.

En ny detalj som bilderna avslöjar är reflexrampen i bakre stötfångaren. På en vanlig Kodiaq sitter reflexglas i respektive hörn och mellan dessa ett bikakemönstrat plaststycke. Detta plaststycke har på RS-varianten bytts ut mot reflexglas. Snyggt? Kanske, kanske inte.

Skoda Kodiaq RS

I nedre kant av bakre stötfångaren syns två integrerade ändrör (döljer två runda pipor) som skiljer sig en hel del för hur motsvarande ser ut på Kodiaq Sportline.

Kodiaq RS kommer att levereras med en två liter stor dieselmaskin under huven. Det är samma maskin som används i GTS-varianterna av Volkswagen Passat och Tiguan, det vill säga 240-hästarsdieseln med ett maxvrid på 500 newtonmeter. Precis som i Tiguan 2,0 TDI 240 DSG 4Motion BiTurbo GTS (även kallad BiTDI) blir det DSG-dubbelkopplingslåda i Kodiaq RS. Tiguan med 240 hästar gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder så tjecken lär lägga sig ungefär i samma region.

Mer om Kodiaq RS får vi veta i samband med premiären om ett par veckor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Skoda Kodiaq RS träder fram i detalj
NÄSTA Bra krockskydd i nya Audi A6 och Volkswagen Touareg – sämre i Suzuki Jimny