Skodas nya Yeti är uppkallad efter den förskräcklige snömannen Yeti som påstås leva i Himalaya-bergen. Ända dit behövde inte PeO Kjellström åka för att köra, men väl till Slovenien.

Hallå där, ute på vift igen. Slovenien låter intressant, hur är det?
– Otroligt vackert. Hit ska man inte åka för att jobba, man ska semestra med någon man gillar. Ska vi åka i sommar, Rabe?

Jag är tyvärr upptagen, men tack. Hur är väder och bil?
– Det är hett vill jag lova. 31 grader och strålande sol, och Yeti kan bli en het nykomling på bilmarknaden även om det är svalt när den anländer Sverige den 16 oktober.

Okej, vad mer?
– Yeti finns både som fyrhjulsdriven och framhjulsdriven, men det är fyrkrafs som kommer att sälja mest. Den är skicklig på att ta sig fram i terräng, den lilla tjecken (bara 422 cm lång). Ett ganska avancerat hjälpsystem som sköts via de låsningsfria bromsarna gör att den tar sig fram i kraftiga backar och ganska ojämn terräng. Det kan ju behövas i Himalaya…

Mmm, verkligen. Hur är den på vägen då?
– Tyst som tusan. Imponerande! Och ändå är delar av vägnätet här inte bättre än i Sverige, snarare tvärtom. Och trots att Yeti är ganska hög (169 cm hög, 18 cm markfrigång, reds anm) sköter den sig bra på vanlig väg, inte speciellt mycket karossrull.

Du verkar gilla Yeti?
– Ja faktiskt! En smart typ. Bra innerutrymmen med upp till 1 760 liter bagageutrymme, klurigt baksäte med många stuvningsmöjligheter, bra chassi och trevliga motorer. Fasiken vad positiv jag låter. Nu får det vara nog!

Vad kommer den att kosta?
– Som vanligt numera är ju inget klart när man provkör, men en gissning är att den billigaste framhjulsdrivna börjar vid 180 000 kronor. En fyrhjulsdriven diesel på 140 hk, med hyfsad basutrustning, landar runt 256 000 kronor.

Okej, och vart ska du nu då?
– Hem! Och sedan till Göteborg över midsommar. Slit och släp.

Jaha, ska du provköra över midsommar?
– Nej, jag ska PROVHÖRA!
AC/DC, det har jag fasiken väntat på längre än du är gammal. Och efter den konserten lär jag väl inte höra något alls. Skönt!

Haha, trevlig midsommar och hälsa Angus från mig!
– Jasså, du har koll på AC/DC? Jag är impad. Jag hälsar, ha det du med.

Nu när PeO har lagt på luren kan vi snabbt gå igenom Yetis motorer.
Fem fyrcylindriga maskiner är aktuella för bilen. Två bensinare och tre dieselspisar. Minsta bensinversionen är 1,2 TSI med 105 hästkrafter, den som nyligen introducerats i bland annat nya VW Polo. Denna maskin kan endast kombineras med framhjulsdrift. Sjustegad DSG-låda eller sexväxlad manuell låda finns att välja mellan. 1,8 TSI är lite kraftigare, 160 hästkrafter och går bara att kombinera med fyrhjulsdrift och sexväxlad manuell låda.
De tre dieselmaskiner är alla på 2,0 liter och har partikelfilter. Svagaste versionen, 110 hästkrafter, kan kombineras med antingen fram- eller fyrhjulsdrift. I förstnämnda fallet är det femväxlad manuell låda, annars sexväxlad dito. Sedan finns det en 140- och en 170-hästarsversion. Både dessa kombineras med fyrhjulsdrift och sexstegad manuell låda.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer