Slussens nya guldbro på väg från Kina

Nu har den nya vägbron till Slussen tillverkats och lastats på ett fartyg som avgått från Kina.

Projektet med att bygga det nya Slussen påbörjades under 2016 och är ett minst sagt omfattande projekt. I nuläget beräknas nya Slussen stå klar 2022 och en av de viktigaste och största pusselbitarna är den nya huvudbron som ska knyta samman Södermalm med Gamla Stan.

Den 140 meter långa och 45 meter breda stålbron har tillverkats i Kina och transporteras nu vattenvägen till Stockholm. Den 3 700 ton tunga guldskimrande bron lastades nyligen på fartyget Zhen Hua 33 som är 227 meter långt och 43 meter brett. Lastningen skedde genom att fartygets ballasttankar fylldes och det sänktes ned så att bron kunde rullas på. Under bron sitter pontoner som ska användas när fartyget anländer till Stockholm. Något som beräknas ta sju veckor.

Slussen bro fartyg

– Det kommer förstås att bli en mäktig syn när bron anländer till Saltsjön och man kommer att kunna följa hela det spännande monteringsarbetet från första parkett, säger Peter Svärd, projektchef för projekt Slussen.

När bron ska monteras kommer Stadsgårdsleden vara avstängd för all motortrafik, gående och cyklister under två veckors tid. Det kommer att ske på ett liknande sätt som vid lastning genom att fartyget sänks ned och bron flyter fritt på de pontoner som sitter monterade under den.
Zhen Hua 33 befinner sig i skrivande stund strax utanför Malaysias sydspets och dess resa kan du följa här.

Så här kommer nya Slussen att se ut när den är klar.

Slussen
Slussen


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer