Med Formel 1-premiären bara lite mer än en månad bort har nu de flesta stall presenterat sina förare och bilar. Följ med på en snabbguidning.

2010 års Formel 1-säsong kommer att bli en riktig rysare. På flera plan. Det är inte bara i täten det kommer det bli jämnare då fler stall kommer att slåss om podiumplatserna. Bak i fältet kommer det också att bli ett getingbo. Inte färre än fyra nya stall debuterar till årets säsong och ingen lär vilja bli sist.

Förarna
De tunga nyheterna förarmässigt är den sjufaldige världsmästaren Michael Schumachers comeback, tvåfaldige världsmästaren Fernando Alonsos flytt till Ferrari, regerande världsmästaren Jenson Buttons nya sits hos McLaren och att Kimi Räikkönen, 2007 års världsmästare, tar en paus från Formel 1-scenen för att köra rally.
För svensk del håller vi tummarna att Marcus Ericsson blir tredjeförare hos Mercedes GP, en sits han slåss om med erfarne Nick Heidfeldt.

Stallen
Förutom de nya stallen Virgin, Lotus, Campos och US F1, som väntas hålla till bak i fältet, har en ny toppkandidat dykt upp: Mercedes GP. Tyskarna köpte fjolårsvinnarstallet Brawn GP och har kontrakterat Michael Schumacher som försteförare.
Frågetecknen kring BMW Sauber är många. Stallet finns ännu inte med i listan över deltagare 2010. Förarna är presenterade liksom bilen som märkligt nog är utrustad med en motor från Ferrari. Prefixet BMW har hängt med sedan förra ägaren och kan bara försvinna med de andra stallens medtyckande.
Toyota har efter åtta säsonger lagt ner sin Formel 1-verksamhet. Serbiska Stefan GP har tagit över och får fortsättningsvis en viss assistans av japanerna. De åker till premiärloppet i Bahrain på vinst och förlust, deras förhoppning är att stå redo om något av de nya stallen inte fått ordning på prylarna. Deras mål är klart: att ta sig in i Formel 1, om inte i år så till säsongen 2011.

Klassiskt klingande namn
Cosworth återvänder till motorsportens finrum efter tre års frånvaro och levererar motorer till hela fem stall. Ett annat bekant namn som återkommer och som får svenska hjärtan att banka lite extra hårt är Lotus, det mest svenska Formel 1-stallet historiskt sett. Åren 1970-78 körde Reine Wisell, Ronnie Peterson och Gunnar Nilsson för det brittiska stallet. Det är numera i malaysiska händer och det återstår att se hur de förvaltar sitt arv.

Reglerna
Regelmässigt är tankförbudet den största ändringen liksom att framdäcken blir smalare. Däckvärmare är nu förbjudna och de tio bäst kvalificerade bilarna i varje lopp måste starta på samma däckuppsättning som de använt under kvalet. Bilens minimumvikt har höjts till 620 kg och KERS är tillåtet. Stallen har dock en överenskommelse om att inte använda sig av ”boost-systemet”.
Ett nytt poängsystem har införts som följd av att bilarna nu är 26 till antalet. De första tio förarna över mållinjen får poäng enligt följande: 25, 18, 15, 12, 8, 6, 4, 3, 2 och 1. Det stora glappet i poäng till förstaplatsen ska naturligtvis få stallen att satsa extra hårt.

Testverksamheten har nu dragit igång och i Bahrain den 14 mars körs den första deltävlingen. Lugn, du behöver inte ändra på dygnsrytmen denna gång, loppet startat 13.00 svensk tid.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer