Sniken i trafiken

Test av snikbilar. Hyundai Matrix 1,6 GLS, Peugeot Partner Air 1,6, Skoda Fabia Combi Comfort 1,4 16V 101 hk och Volkswagen Golf 1,4 City.

Hyundai Matrix 1,6 GLS

Första intrycket sviks

Bra utrymmen trots kompakt kaross gör Matrix till en användbar stadsbil. Baksätet är flyttbart i längsled och i GLS-utförande är bilen väl utrustad. Tyvärr lever varken motor- eller chassiteknik upp till första intrycket. Matrix drar mycket bensin, är slö och i väjnings-provet närmast farlig.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 403, bredd 174, höjd 169, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt ca 1340, maxlast 440, släpvikt 1300, taklast 75. Tankrymd 55 liter.

MOTOR
4-cyl tvärställd rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 76,5/87mm, volym 1599 cm3. Max effekt 103 hk (79 kW) vid
5800 r/min. Max vridmoment 141 Nm vid 4500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alternativt 4-stegad automat.

STYRNING
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,4 meter.

HJUL
Fälgbredd 5,5 tum,
däck 195/55 R15.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar. Bak halvstel axel med dubbla länkarmar. Krängningshämmare fram och bak.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Mycket rymlig, extra plus för det flyttbara baksätet.
– Medelmåttig finish och obehaglig plastdoft i kupén.

Köregenskaper
+ Formatet gör Matrix lätt att hantera.
– Styrservon hinner inte med i en plötslig väjningsmanöver.

Motor/kraftöverföring
+ Tyvärr inget att plussa för.
– Dålig effekt jämfört med broschyruppgifterna och hög bränsleförbrukning.

Utrustning
+ GLS-versionen är mycket väl-utrustad.
– Ett antisladdsystem (ESP) hade varit på sin plats just här.

Ekonomi
+ Nio år elektronikgaranti, bilen känns prisvärd trots allt.
– Vagnskadegaranti saknas, dålig bränsleekonomi, täta serviceintervaller.

Säkerhet
Tre stjärnor – Inte krocktestad men är ensam bland testbilarna om sidokrockkuddar både fram och bak.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
96 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
5 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration: 0-100 km/h:
12,8 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
41 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,90 l/mil

Skoda Fabia Combi Comfort 1,4 16V 101 hk

Den bästa kompromissen

Utan tvivel en av marknadens mest attraktiva småvagnar, både motor och vägegenskaper är av hög klass. Lastkapaciteten matchar åtskilliga större bilars. Dessutom är Comfort rikligt utrustad. Vårt val trots högt däckbuller och dyr försäkring (ej vagnskada).

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 422, bredd 177, höjd 142, spårvidd fram/bak 144/142. Tjänstevikt 1190, maxlast 400, släpvikt 850, taklast 75. Tankrymd 45 liter.

MOTOR
4-cyl tvärställd rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, volym 1390 cm3. Max effekt 101 hk (74 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 126 Nm vid 4400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

STYRNING
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 185760 R14.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangel-länkar, bak halvstel axel. Krängningshämmare fram och bak.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Ordentligt lastutrymme och hyggligt detaljarbete.
– Baksätet inte riktigt av Golf-klass. Bara två huvudskydd bak.

Köregenskaper
+ Fin styrning och stabilitet.
– Inga allvarliga invändningar.

Motor/kraftöverföring
+ Rapp och snål men surrig
motor. Bra växellåda.
– Antisladdsystem är inte standard.

Utrustning
+ Comfort är nästan lyxutrustad trots det låga priset.
– Luftkonditionering ingår inte i Comfortpaketet.

Ekonomi
+ Gynnsam försäkringsklass, bra bränsleekonomi.
– Vagnskadegaranti saknas och Fabia måste in på service oftare än Golf. Är det nödvändigt?

Säkerhet
Tre stjärnor – Visserligen är det osannolikt att Skoda Fabia används som femsitsig, men tre trepunktsbälten med huvudskydd i baksätet borde det ändå vara.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
92 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
5 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration: 0-100 km/h:
11,5 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
44 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,75 l/mil


Peugeot Partner Air 1,6

En primitiv natur

Partner förvånar med goda prestanda – både kvick och rätt snål – men är en primitiv bil med alltför sparsam säkerhets- och komfortutrustning. Trots allt en tänkbar kombination av firma- och privatbil. Utrymmen går inte att klaga på. Jobbig som landsvägsvagn.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 209, längd 411, bredd 172, höjd 180, spårvidd fram/bak 142/144. Tjänstevikt 1340, maxlast 440, släpvikt 1100, taklast 75. Tankrymd 55
liter.

MOTOR
4-cyl tvärställd rak med
2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 78,5/82 mm, volym 1 587 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid
5800 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

STYRNING
Kuggstång, servo.
3,1 rattvarv, vändcirkel 11,7meter.

HJUL
Fälgbredd 5,5 tum,
däck 175/65 R14.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system mot extra kostnad.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring fram med triangellänkar. Bak torsionsstavar och längslänkar. Krängningshämmare fram och bak.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Detta höghus har kolossala lastmöjligheter
– Men de är svåra att utnyttja. Plastig och plåtig inredning.

Köregenskaper
+ Lätthanterlig stadsbil.
– Svajig med full last. ABS-bromsar är inte standard.

Motor/kraftöverföring
+ Motorn är pigg och relativt bränslesnål.
– Långa slag i växlingen.

Utrustning
+ Många avlastningsfack. Skjutdörrarna är praktiska.
– Luftkonditionering är inte standard.

Ekonomi
+ Mer Service, bensinkonto och försäkring matchar priset elegant.
– Försök inte åka fort på motorväg, då ökar förbrukningen dramatiskt.

Säkerhet
En stjärna – Sidokrockkuddar saknas och ABS-bromsar finns bara som tillval.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
89 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration: 0-100 km/h:
11,4 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
49 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,81 l/mil

Volkswagen Golf City 1,4 5-d

Kul som ett månadskort

Onekligen är Golf en för sin storlek både säker och bekväm bi. Men City är strippad på så gott som all lyxutrustning och känns verkligen påver. Den mycket sega motorn gör att körupplevelsen matchar resten av bilen. Ett månadskort är nästan lika kul.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 252, längd 415, bredd 174, höjd 144, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt 1250, maxlast 420, släpvikt 1000, taklast 75. Tankrymd
55 liter.

MOTOR
4-cyl tvärställd rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, volym 1390 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid
5000 r/min. Max vridmoment 126 Nm vid 3300 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

STYRNING
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.

HJUL
Fälgbredd 6tum, däck 195/65 R15.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangel-länkar. Bak halvstel axel. Krängningshämmare fram och bak.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Lika bra som alla Golf, alltså tillräckligt för de flesta.
– Sparsamhet med dyrbara material gör intrycket lätt torftigt.

Köregenskaper
+ Bra i väjningsprovet och bekväm på vägen.
– Antisladdsystem är inte standard (finns dock som tillval).

Motor/kraftöverföring
+ Motorn arbetar lugnt.
– Tyvärr är den rent slö, omkörningar tar ruskigt lång tid.

Utrustning
+ Säkerhetsutrustningen är
intakt trots lågprissatsning.
– Av det som plockats bort saknar man alldeles särskilt centrallåset.

Ekonomi
+ Långa serviceintervaller och över huvud taget god ekonomi.
– När bilen en dag skall bytas ut kan den påvra utrustningen ses som en brist.

Säkerhet
Fyra stjärnor – Testad och befunnen godkändav EuroNCap med gott resultat. Sannolikt den krocksäkraste av testbilarna.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
68 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration: 0-100 km/h:
14,3 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
40 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,75 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer