Än så länge märks det inte att vi färdas söderut. Snön faller från skyn och hastigheten på Autobahn stundtals låg.

Gårdagens plan var att vi skulle hinna söder om Hannover, helst till Kassel, innan det var dags för säng. Riktigt så blev det dock inte. Ett par mil norr om Hannover frös de blöta vägarna och Autobahn förvandlades till ett glashalt inferno. Hastigheten sänktes markant och trafiken tätnade. Efter ett par mil i 50 km/h tröttnade vi och bestämde oss för att ta tidig kväll. Staden Soltau låg nära till hands och vi hittade ett trevligt, men tomt, gästhus. Tror vi var de enda gästerna. Kanske därför värdparet snällt bankade till fyra schnitzlar åt oss?

I dag har snön stundtals fortsatt att falla men väglaget har för det mesta varit bättre. Vid några enstaka tillfällen har till och med solen tittat fram ovanför det tjocka molntäcket. Vi ser fram emot att komma ner till Medelhavet så det i alla fall är plusgrader i luften. Framåt kvällen när vi närmare oss München tätnade trafiken igen och snön började falla. Jag antar att det var vad man kallar för tyskt snökaos. De italienska långtradarna fick parkera i vägkanten och hastigheten var sällan över 60 km/h i det myller av bilar som försökte ta sig fram. Överlag känns det som att tyskar är betydligt bättre på att reglera hastighet efter väglag än vad majoriteten av svenskarna är. När det blir halt saktar alla helt enkelt ner och låter det ta den tiden det tar, och vi har då ingen brådska. Det känns ganska overkligt att vi ena dagen ligger och kör i snöslask för att några dagar senare ska glida fram i Saharas öken. Att säga att vi är förväntansfulla är en underdrift.

Men vilka är vi då? Jag som skriver heter Erik och jobbar som frilansskribent på Teknikens Värld. Min förhoppning är att vi ska leverera ett blogginlägg helst varje dag om våra upptäckter längs med vägen. Mina tre kompanjoner heter Markus Rönnebro, Anton Åstrand och Anders Möttönen. Anton, Markus och jag är gamla skolkamrater som lärde känna varandra under gymnasietiden i Arjeplog. Där läste vi ett specialinriktat teknikprogram vid namn Bilsystem Teknik. Anders är i sin tur barndomsvän med Anton. De två kommer från samhället Brålanda utanför Trollhättan. Markus kommer från Kiruna där han jobbar som maskinförare i gruvan.

Bakgrunden till den här, lite udda, resan sträcker sig många år tillbaka i tiden. Anton har som liten bott i Tanzania under två år då hans föräldrar under flera omgångar jobbat där nere. Han har alltid haft en liten tanke i bakhuvudet om att det vore tufft att köra bil i stället för att flyga, och vi pratade om detta redan under vår skolgång i Arjeplog. För ungefär ett och ett halvt år sedan köpte Anton och Anders tillsammans Land Cruisern och tänkte renovera den under ett par år framöver. När jag sen fick förfrågan om att följa med visste jag att Teknikens Världs före detta foto-pickup stod på mogning i garaget. Chefredaktör Frodin tillfrågades under sommaren 2009 och efter lite övertalning fick projektet klartecken. Det var det definitiva startskottet för resan och sedan dess har stora delar av vår vardag bestått av intensiv planering. Jag tror inte man kan vara förberedd på allt, men jag vill ändå påstå att vi har förberett oss förhållandevis väl och kommer klara de flesta situationer galant. Sen att det ändå blir en chock när vi kommer in i Afrika är nog oundviklig. Varken jag eller Markus har varit på den afrikanska kontinenten tidigare. Anders har följt med Anton ner ett par gånger tidigare. Det här är också vår första riktiga bilexpedition. Som små har vissa av oss bilat runt i Europa med familjen men det går kanske inte att jämföra. Alla resdeltagares gemensamma nämnare är dock vanan av att köra bil. Vi har alla jobb som på ett eller annat sätt innebär många timmar bakom ratten. Att vi dessutom är goda vänner gör saker och ting bättre. Vi vet var vi har varandra, men det är nog en förutsättning på en resa som den här.

Dagens sovplats är ett hotell i staden Holzkirchen strax söder om München. Totalt har det blivit 78 mil i dag fördelat på ungefär 10 timmar effektiv körtid. Medelhastighet på 78 km/h med andra ord. Imorgon ska gränsen till Österrike korsas och om allt går enligt planerna ska vi sitta i norra Italien och avnjuta en god pizza innan mörkret faller. Det återstår att se.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer