080612-nissan-primera

Sökes: liten, billig miljöbil med krok

Jonas Borglund svarar:

Sökes: liten, billig miljöbil med krok

Hej! Jag har för närvarande en Suzuki Baleno kombi från 1999 och den bara går och går. Ganska snålt dessutom med tanke på att den har all utrustning (GLX AKI Edition). Ibland drar jag släp (boggi också) utan knorr.

Men den är lite onödigt stor och jag tänkte följande: jag köper en ny minibil och ett mindre släp för att klara transportbehov då och då. Vad jag har förstått är att bara några få minibilar klarar (kan få) dragkrok. Jag vill också att bilen kvalar in som miljöbil och är hyfsat billigt (inte över 125 000 kronor). AC och farthållare ett måste, finns det takrails är ett plus. Jag kortpendlar och vi är bara två som åker för det mesta.

Vad har jag för alternativ?

Sneglar lite på Suzuki Splash, har provkört Hyundai i10 (upplever den som mycket bättre än Getz), Fiat 500 är söt men dyr, likaså VW Polo. Lilla höghuset Fiat Panda också intressant. Kia Picanto är också okej men trång.

Har jag missat några? Kommer några nya intressanta?

Vore intressant att läsa en jämförande test med denna bilkategori och kanske upptäcka att de klarar lite mer än man tror.

Tack för hjälpen!

LASZLO G.

Hej Laszlo!

Småbilar som får ha dragkrok och dessutom är miljöbilar duggar inte speciellt tätt.

Du nämner Hyundai i10, som kvalar in som miljöbil med 119 g/km. Bilen får dra 700 kilo på kroken men lär med full last kännas trött med sin lilla 1,1-litersmotor på 66 hästkrafter. Dessutom finns den inte med antisladdsystem, något man ska kräva av en modern bil. De flesta mikrobilar har pyttesmå motorer och många får inte ha dragkrok alls. Det kan också bli svårt att tillgodose ditt krav på farthållare i dessa riktigt små bilar.

Jag föreslår att du tittar på bilar som är något större än de allra minsta. Läs till exempel testet av tre småbilar i nummer 22/2008 som avhandlar Hyundai i10, Renault Twingo och Mazda 2. Den sistnämnda imponerade stort på Teknikens Världs testlag. Det är en komplett bil som ändå är liten. Bekväm, kul att köra och billig att äga. Tyvärr finns den inte som miljöbil (ännu) eftersom den släpper ut 9 gram för mycket per kilometer. Däremot kan du få farthållare och luftkonditionering och dessutom släpa på 900 kilo. Motorn är på 1,3 liter och ger 75 hästkrafter. Pigg och stark, och ska enligt EUnorm dra 0,54 l/mil blandad körning.

Vi blev så förtjusta i denna kompletta lilla Mazda 2 att vi valde den till Årets Testbil.

Andra alternativ i samma klass är nya Ford Fiesta (systerbil till Mazda 2), Peugeot 207 och nya Seat Ibiza. Dessa tre är testade i nummer 24/2008.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!