En prestandaversion av eldrivna Jaguar I-Pace kommer – men det kan dröja då andra modeller ligger före i kön.

Våren 2018 kom Jaguars första eldrivna modell, crossovern I-Pace, och genast började en prestandaversion komma på tal. SVR kallas de på Jaguar-vis då dessa ansvaras av avdelningen SVO – Special Vehicle Operations. Nu är en sådan version bekräftad av avdelningschefen Michael van der Sande.

Jaguar I-Pace är inte direkt en långsam bil, 0-100 km/h klaras av på 4,8 sekunder men en prestandaversion kan mycket väl kapa tiden till 1,8 sekunder. Det har Jaguar tidigare menat men är samtidigt oroliga för att det är för bra prestanda.

LÄS MER: Provkörning av Jaguar I-Pace

Modellen utgör supportklass till Formel E (se klipp nedan) och där har man lärt sig en hel del, säger Michael van der Sande till Autocar. Cykeln för batterierna är i racing helt annorlunda och en hel del kunskap har snappats upp rörande värmeutveckling och mjukvaruoptimering. Kunskap som man nu tar med sig till gatbilarna. Bilarna i eTrophy, som serien heter, har dock inte trimmade motorer, fokus har legat på chassiutveckling.

En prestandaversion av I-Pace kommer men är ännu inte schemalagd. För den ligger mer volymfokuserade uppdrag för SVO som även rör laddhybridteknik.

I-Pace har sålts i över 9 000 exemplar, SVO byggde eller modifierade 6 000 bilar förra året.

Visa kommentarer