Inför bolagsstämman den 12 februari presenterar Spyker fler detaljer ur sin framtidsplan för Saab. Enligt denna ska Saab bli ett nischmärke med 3-4 modeller. En liten 9-1 kan tänkas komma och det talas även om en hittills okänd version av nya 9-5.

Spyker delar nu med sig av fler detaljer kring den affär som de själva beskriver som ”ett sällsynt tillfälle att förvärva och bygga upp ett globalt bilmärke som ska ompositioneras till ett oberoende prestationsinriktad nischföretag med en branschledande miljöstrategi”. Det återstår ännu att se hur rätt Spyker får i sin förhoppning men nu får vi i alla fall en djupare inblick i Saabs framtid de närmaste åren.

Spyker vill att Saab ska utvecklas till ett oberoende nischmärke med 3-4 modeller i sitt utbud. I dagsläget handlar det om 9-3, 9-4X och 9-5. I Spykers pressmeddelande framgår dessutom att man ska utveckla möjligheten att lansera en fjärde modell – 9-1 – förutsatt att småbilssegmentet fortsätter att växa i samma raska takt. En intressant nyhet är även att nya 9-5 ska komma i en X-version, det vill säga i ett liknande utförande som nuvarande 9-3X. En framtida 9-5X kan sannolikt bli en stark konkurrent till Volvo XC70 och Audi A6 Allroad. Spyker understryker stolt att Saabs produktportfölj kommer att vara helt moderniserad inom kort. Nya 9-5 kommer redan i sommar, 9-4X följer tidigt 2011 och därefter är lanseringen av nästa generation 9-3 schemalagd till 2012. Spyker tror att Saab kommer att konkurrera framförallt med Audi A4/A6 och BMW 3-serie/5-serie.

Spyker Cars nya namn blir Saab Spyker Automobiles NV och inom bolagets ramar ska Spyker och Saab bedrivas som två skilda verksamheter. Spyker öppnar dock för att det i framtiden kan bli aktuellt med visst produktutbyte mellan Saab och Spyker. Saabs utvecklingscenter i Trollhättan ska även i fortsättningen utveckla Saabs nya modeller och Trollhättan-fabriken ska återställas till forna dagars glans med en kapacitet på 100 000-125 000 bilar per år. Därutöver tillkommer 9-4X som ska sättas ihop i GM:s fabrik i Mexico.

De senaste dagarnas nyhetsrapportering har framförallt handlat om finansieringen av Saab-köpet. Frågetecken kvarstår fortfarande. Den största frågan är var Spyker ska få pengarna ifrån. De saknar fortfarande 24 miljoner dollar, motsvarande 175 miljoner kronor, som ska utgöra den sista delen i köpeskillingen och ska betalas till GM den 15 juli. Enligt det senaste pressmeddelandet har Spyker kontaktats av investerare som är beredda att bidra med pengar men det sägs inget om vilka dessa är. Spykers vd Victor Muller har inte heller velat säga vilka som är de hemliga finansiärerna bakom hans bolag Tenaci.
– De vill vara anonyma av den orsaken att de inte vill vara officiella personer. Hade de velat det hade de kunnat investera direkt i Spyker och blivit partners i ett börsnoterat bolag. Det är orsaken till att de bett mig att skapa det här bolaget för att få in pengar och jag har kunnat använda deras finansiering för att göra det här uppköpet. Jag har skrivit ett avtal med mina finansiärer om att ingen ska få veta vilka de är, säger Muller till SvD Näringsliv.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer