Spyker och Youngman ska bygga ”Saab-bilar”

De två gamla bundsförvanterna Spyker och Youngman har tagit upp kontakten igen. Nu står det klart att kinesiska Youngman köper 29,9 procent av Spyker, tillsammans ska de bygga bilar baserade på Saab-plattformen Phoenix.

Efter nederlaget med Saab trodde många kanske att Victor Muller skulle passa på att ta lite semester, men icke. Sedan Saab gick i konkurs senvintern 2011 har Muller haft fullt upp med att stämma Saabs tidigare ägare General Motors och att försöka hitta nya investerare till sin sportbilsfabrik Spyker. Han har inte haft så stor framgång med GM-projektet än men på den andra fronten har det gått betydligt bättre. I ett pressmeddelande berättar Spyker att den kinesiska biltillverkaren Zhejiang Youngman Passenger Car Group Co, Ltd, mer känd som Youngman, investerar tio miljoner euro i Spyker. För de dryga 87 miljoner kronorna får Youngman 29,9 procent av aktieinnehavet i Spyker.

De slutliga avtalen har redan skrivits under och i samband med detta bildades två nya joint venture-bolag. Det ena – Spyker P2P syftar till att starta serieproduktion av den lyxiga och sedan länge omtalade suven D8 Peking-to-Paris. Spyker skickar in den teknik de redan har tagit fram i nya företaget medan Youngman bidrar med 25 miljoner euro, cirka 220 miljoner kronor, för att påskynda utvecklingen.

Det andra företaget – Spyker Phoenix – bildas för att utveckla och sedermera även tillverka en ny modellserie baserad på Phoenix-plattformen som Youngman, enligt Spyker, äger licenserna till sedan 2011.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer