SRT Viper – nya huggormen från Detroit

Dodge Viper är död, länge leve dess efterträdare – SRT Viper. Bättre på alla punkter än föregångaren. Bättre balans, stabilare, lägre luftmotstånd, vässas V10-motor, 649 hästkrafter och 814 newtonmeter.

Året var 1992 när Dodge lanserade det giftigaste de någonsin producerat. Viper var namnet på bilen, en röd (oftast då) sak med bakhjulsdrift som på 20 år har blivit något av en ikon och som fått självaste Corvette att darra på läppen.

Nu visar kalendern att det är 2012 och det är dags för oss att se en helt ny, femte generation av Viper. En markant skillnad i och med nya Vipern är namnet. Förutom den nya logotypen har man också bytt ”förnamn” på bilen. I stället för Dodge Viper heter den nu SRT Viper. SRT är helt enkelt vad Chryslers inhouse-trimfirma heter. SRT är alltså samma som AMG är för Mercedes. Dodge vill dock ytterligare trycka på att Vipern är en alldeles speciell prestandabuse genom att låta sin trimfirma stå som märke.

Nya Viper, som i dag på bilsalongen i New York visas upp för första gången någonsin, har kvar den mittmonterade V10-motorn från förra generation, om än förbättrad på en rad punkter. Cylindervolymen är densamma som i ACR-X-versionen som var den sista av gamla Viper. Med andra ord 8,4 liter. Glädjande att de höll kvar vid tio cylindrar skriker några. Vad i he… skriker andra som har miljön i tankarna. Hur som helst, effekten ligger på 649 hästkrafter och maxvridet på 814 newtonmeter. Kraft finns det antagligen så att det räcker och blir över. Svarta spår i backen lär fortsatt vara problemfritt att skapa. Tyvärr skriver Dodge i dagsläget ingenting om accelerationstider och toppfart men från annat håll har vi fått reda på att 332 km/h är vad den fixar som mest. Rödljussprinten förväntar vi oss går stabilt och rappt tack vare att launch control är standard.
Motorn är kopplad till en sexkopplad manuell låda som alltså driver bakhjulen, precis som tidigare.
På tal om bakhjul. Dessa mäter 19 tum på höjden och är skodda med Pirelli P Zero-däck, precis som där fram men då bara i storleken 18 tum. Fyrkolvsok kramar om bromsskivor från Brembo.

Inte nog med att motorn levererar mer kraft än någonsin (bortsett från gamla ACR-X som hade samma effekt), SRT har också jobbat hårt med att få bilen vassare i körningen och mer lätthanterad. Bland annat har man jobbat hårt på att få den perfekt balanserad och sänkt vikten jämfört med gamla med omkring 45 kilo. Drygt 1,5 ton väger nya Viper i standardutförande. Chassit har fått flertalet magnesiumkomponenter och stora delar av karossen är i kolfiber, bland annat huven och taket. Dörrarna är av aluminium och skärmarna av plast.
Vridstyvheten sägs vara förbättrad med 50 procent jämfört med gamla Viper.

Nya SRT Viper erbjuds i standardutförande, i GTS-utförande som innebär lite extra lull-lull både interiört och tekniskt, till exempel ställbara stötdämpare från Bilstein, samt i GTS-R-utförande (se separata bilder nedan) som är banversionen av nya SRT Viper.

Visa kommentarer
NUVARANDE SRT Viper – nya huggormen från Detroit
NÄSTA FILM: Dyrt dragrace med snabba bilar