En blick bakåt visar att Saab måste vara världens mest försiktiga när det gäller nya bilmodeller.

Har just varit och plockat upp en sprillans ny test-Saab hos fabriken i Trollhättan. Precis som i varje biltillverkares hemstad florerar det egna märket i överflöd och i Trollhättetrakten går det nästan tretton Saabar på dussinet. Gamla och nya Saab i en salig blandning, fast antalet modeller går faktiskt att räkna på ena handens fingrar.
Stallbackafabriken på östra sidan om Göta Älv är legendarisk. Inte nog med att den är omsjungen av Peter Le Marc, sedan 1959 har det blivit till en och annan Saab-bil innanför fabriksgrindarna (första bevingade päronhalvorna gjordes på annan ort). Egentligen heter området nordost om Trollhättan Malöga, men det kvittar. Det här skulle ju handla om bilar och Saab.
Det lilla antalet modeller är det som alltid slår mig när jag ser Saabarna i Trollhättetrakten. På mindre än fem minuter har jag hunnit se alla sex modellvarianter, inklusive testbilen jag åker i. Saken är det att den femte modellversionen fortfarande är i produktion! Rekord?
Jag räknar ner på ena handens fingrar. Saabs klassiker med tvåtakt- och V4-motor 92/93/94(Sonett)/95/96 tillverkades mellan 1950-80, nästan lika seglivad var 99/90/900-modellserien som tillverkades 1967-93, det svensk-italienska industriprojektet 9000 varade mellan åren 1984-98 och Opel Vectra-baserad 900/9-3 ”endast” i nio år, mellan 1993-2002. Minns själv när jag och hela Trollhättan trängdes på torget för femton år sedan (tiden går fort!) när täckelsen föll, det var folkfest i byn!
Sommaren 1997 var det dags för Saab 9-5 – jo, jag var där såg denna historiska händelse också – och den lever ju än, elva år efter debuten!
Senaste 9-3 är Saabs sjätte unika modell, även den made by Trolls. Märk att jag inte lyfter fram Saab-Lancia 600, 9-2X eller 9-7X – någonstans får man väl ändå dra strecket.
Alla hundår före och efter GM-uppköpet ser ut att (nästan) vara över. Trots sviktande dollarkurs och nerdragen produktionstakt visar Saabfolket mer tydligt än någonsin vart man vill med företaget. Miljöstrategi innebär inte bara E85-motorer, inom snar framtid kommer plug in-hybrider, om nu inte pappa General Motors sätter käppar i hjulen…

Att Trollhättebygden fortfarande kommer att vara ett Mecka för entusiaster står utom alla tvivel, men fansen måste lära sig betydligt fler modellbeteckningar de nästkommande sex årtiondena.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer