Stängda bilfabriker – så påverkas ditt bilköp av coronakrisen

Många biltillverkare har tvingats stänga sina fabriker runtom i världen. För svenska bilkunder kan det betyda försenade leveranser av nya bilar och svårt att hitta den bil du vill ha. Viruset kan också komma att påverka bilverkstäder. Flera svenska importörer kämpar nu för att hålla igång verksamheten och flera har låtit sina finansbolag utarbeta räddningspaket för bilägare med stora billån.

Biltillverkarna har stängt sina fabriker i minst två veckor. Men Volkswagens vd Herbert Diess befarar att verksamheten kommer att ligga nere betydligt längre tid än så. Om Diess får rätt kan det betyda problem att få fram bilar till alla svenska kunder som väntar på sin bil.
Teknikens Värld har bett sex importörer att berätta om läget och hur de gör för att hålla igång försäljningen och vad de gör för att hjälpa bilägare som kan få problem att betala sina billån om finans- och arbetsmarknad rasar

Här är de fem frågorna och svaren från importörerna:

  1. Hur kommer det här att påverka bilköpare i Sverige som väntar på sina bilar?
  2. Hur ser det ut hos era verkstäder och återförsäljare, har de öppet?
  3. Har ni via era finansbolag genomfört några slags stödpaket till de som har lån på sina bilar?
  4. Hur påverkar stängda fabriker den viktiga tjänstebilsmarknaden?
  5. Hur mycket har försäljningen minskat i Sverige de senaste veckorna?

Katarina Adamson, Volvo Cars

Volvo XC40 2020

Foto: Patrik Lindgren

  1. De kunder vars bilar var planerade att byggas under berörda veckor, kan av förklarliga skäl förvänta sig något försenad leverans. Enstaka kunder kan också få en modellårsuppgradering från modellår 2020 till modellår 2021, beroende på hur vi bygger ikapp förlorad produktion.
  2. Vi följer noga utvecklingen av den rådande situationen – och alla har (till dags datum) öppet som vanligt.
  3. Volvo Cars i Sverige erbjuder sedan tidigare ett extra låneskydd som tillval för våra kunder genom Volvofinans Bank, några andra stödpaket har vi i dagsläget inte implementerat.
  4. Precis som svaret på fråga 1, vissa kunder kommer att påverkas.
  5. Vi ser en viss nedgång, men ser samtidigt att våra kunder har fortsatt behov av att köpa bil och hittar i dessa tider tillsammans med våra återförsäljare nu nya digitala vägar att mötas.

Marcus Thomasfolk, Volkswagen

Laddhybrid Volkswagen Passat Sportscombi GTE

  1. 1. Det som är sagt är att det ska vara i två veckor. Vår målsättning är givetvis en så liten påverkan som möjligt, men vi kan förstås inte utesluta en något försenad leverans i vissa fall. Vi rekommenderar våra kunder att hålla kontakten med sin återförsäljare för att få uppdaterad information.
  2. Ja, de har öppet som vanligt.
  3. Volkswagen Finans Sverige har skapat förutsättningar för olika former av stöd till berörda kunder och dessa hanteras från fall till fall.
  4. Situationen kring corona påverkar hela samhället men vi ser fortfarande en relativt bra orderingång på företagssidan. Det som är sagt, är att stängningen ska vara under två veckor.
  5. Vi kommenterar aldrig orderingång i detalj, men kan konstatera att det säljs en hel del bilar även om situationen kring corona förstås påverkar bilbranschen liksom andra branscher.

David Lilja, Kia Motors

Kia XCeed 2020

Foto: Glenn Lindberg

  1. 1. Den information jag har just nu är att produktionen i Sydkorea hade ett kortare uppehåll, men detta påverkade inte marknaderna utanför Sydkorea och Kina. Från och med 23 mars gör fabriken i Zilina, Slovakien, ett produktionsuppehåll under två veckor. För en begränsad period ser vi ingen påverkan på den svenska marknadens försörjning av bilar.
  2. Ja, de håller öppet men har givetvis påverkats och de har vidtagit åtgärder för att kunder ska känna sig trygga oavsett om det gäller ett fysiskt besök eller via de digitala lösningar som vi erbjuder såväl för bilköp som verkstadsbesök.
  3. Det är en intern process som vi för tillsammans med såväl vårt finansbolag som våra Kia-återförsäljare.
  4. För oss är det ingen skillnad mellan företags- och privatkunder, alla kunder är lika viktiga, och just nu är påverkan av coronavirusets liten.
  5. För oss återstår det att se hur mars månad kommer att landa då det fortfarande återstår några dagar av månaden.

Erik Gustafsson, Toyota

Toyota C-HR 2,0 Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

  1. Vissa av våra kunder kan komma att drabbas av leveransförseningar som en konsekvens av att ett antal fabriker nu temporärt har stängt ned. För Toyotas del har de europeiska fabrikerna som tillverkar Aygo, Yaris, Corolla, C-HR samt PROACE och PROACE City tillfälligt pausat verksamheten. I Japan har man reducerat kapaciteten i vissa fabriker.
  2. Samtliga verkstäder och partners i Sverige har för närvarande öppet.
  3. Vi kommer att försöka hjälpa varje enskild kund som har problem utifrån kundens förutsättningar, så som vi alltid gör för att hitta en konstruktiv lösning. Vi hänvisar kunderna till vår kundservice för individuella åtgärder genom kontakt på covid19@toyota-fs.com
  4. Som tidigare nämnt, vissa kunder kan komma att drabbas av leveransförsening.
  5. Totalmarknadens orderingång (av personbilar och lätta lastbilar) har under de 12 första veckorna backat med ca 9,5 procent mot föregående år och vi är mer eller mindre i linje med den utvecklingen.

Maria Lantz, Tesla Motors

Tesla Model 3 2020

Foto: Patrik Lindgren

  1. Gigafactory Nevada tillverkar batterier i samma takt som tidigare liksom Gigafactory Shanghai. Bilfabriken i Kina är i gång igen och tillverkar Model S, Model X och Model 3.
  2. Verksamheten i Teslas butiker fortgår som normalt med stor hänsyn tagen till rådande omständigheter, våra anställdas och kunders hälsa och säkerhet är högsta prioritet. Alla Teslas bilar är uppkopplade vilket gör det enkelt att utföra provkörningar, service och leverans helt ”touchless”.
  3. Nej
  4. Det är för tidigt att dra några slutsatser, dock inga noterade förändringar i den policystyrda tjänstebilssektorn i dagsläget.
  5. Teslas försäljningsmodell sedan starten 2003 är online-försäljning. I Europa sker drygt 70 procent av beställningarna i hemmet eller på mobilen. Provkörningar bokas alltid online och sker i dagsläget helt ”touchless” i grundligt desinficerade bilar.

Peter Maier, BMW

BMW 3-serie 2020

Foto: Patrik Lindgren

  1. Flertalet av BMW Groups fabriker i Europa och USA är redan stängda och planeras att vara så till och med den 19 april 2020. Därefter anpassar vi oss utifrån vad situationen kräver.
  2. Våra auktoriserade återförsäljare och serviceåterförsäljare har öppet och just nu fungerar hela vår logistiska kedja och service
  3. Allt rörande reservdelar, billeveranser och finansiering håller samma servicenivå som tidigare gentemot våra kunder.
  4. I och med att flertalet fabriker har stängt, så råder naturligtvis en osäkerhet gällande leveranstid av beställda bilar, vilket vi också ber våra kunder att ha överseende med.
  5. (inget svar)

LÄS OCKSÅ: Status hos Europas och världens bilfabriker


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer