Nybilsförsäljningen i Sverige tappar, det gör däremot inte mc- och mopedbranschen som fina siffror. Det till stora delar uteblivna vintern är en stor anledning till ökad försäljning.

Nya regler för hur stor skatten på fordon ska vara sätter sina spår i den svenska försäljningen av nya bilar (så även i andra europeiska länder). I mars såg nybilsförsäljningen i Sverige ett tapp om 8,6 procent, och sett till årets tre första månader, januari till och med mars, var tappet ännu större med 10,5 procent.

Den svenska motorcykel- och mopedbranschen följer inte samma trend som personbilsbranschen, något den har att tacka den milda vintern för. Försäljningen av nya motorcyklar och mopeder har i stället ökat, och det i fall väldigt kraftigt.

Precis som med bilbranschen har coronavirusets lamslagning av samhället ännu inte hunnit påverka mc- och mopedbranschen. Det blir sannolikt först i april som eventuell pandemipåverkan kommer att synas tydligt. Men där är förmodligen bilbranschen mer känslig. Många som vill hitta ett alternativ till kollektivtrafiken, på grund av pandemin, söker sig lättare till en moped i stället för en bil som dessutom ofta kräver en parkeringsplats av något slag.

– Vi tar rådande situation på stort allvar, och det är ännu för tidigt att bedöma hur mycket pandemin påverkar försäljningen, men när vi bryter ner siffrorna dag för dag ser vi inga tydliga effekter som vi skulle våga hänvisa till samhällsläget, säger Niklas Kristoffersson, vd Moped- & mc-branschen.

BMW K 1300 R 2009 motorcykel

I tider som de vi nu befinner oss i är den känsla av frihet som en tvåhjuling erbjuder oslagbar.

Under årets tre första månader ökade motorcykelförsäljningen i Sverige med 23 procent till 2 623 enheter. Antalet mopeder ökade under samma period med hela 60 procent till 2 180 enheter, och det är framför allt de eldrivna mopederna som går bra. 590 registrerade elmopeder är en ökning med 110 procent.

Tittar vi enbart på mars månads siffror ökade mc-registreringarna med 11 procent och mopederna med 22 procent, varav eldrivna mopeder med 49 procent.

– Utan att dra för stora växlar kan vi med första kvartalets siffror i ryggen konstatera att vi tror och hoppas att moped- och motorcykelbranschen inte kommer att tvärbromsa, utan rullar på. Det är för tidigt att dra färdiga slutsatser eller säkra prognoser, men många tecken visar på att vi, trots problemen med covid-19, kommer att närma oss ett rekordår för det senaste decenniet när det gäller mopeder, säger Niklas Kristoffersson.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer