Att STCC körde över mållinjen på Mantorp i mitten av september betydde ju inte att allt var avgjort. Men nu, en dryg månad senare, är den det.

Att Johan Kristoffersson under alla omständigheter skulle behålla sin SM-seger var klart sedan länge. Men det bråkades mycket om deltävlingen i Karlskoga där PWR fick tre bilar uteslutna från heat ett och en bil från heat två. I båda fallen var det segraren som uteslöts.

Men efter att varit uppe i SBF:s disciplinnämnd ändrades beslutet och ärendet har bollats fram och tillbaka. Vid finaltävlingen på Mantorp överklagade WestCoast Racing och MA:GP beslutet som gjorde att PWR fick tillbaka sina poäng, men nu är överklagandet tillbakadraget och affären avslutad.
Det handlade i slutänden inte så mycket om huruvida avgassystemet på PWR-bilarna var regelrätt eller ej utan mer om regelverket i sig.

Greger Pettersson, ägare av TCR-rättigheterna i Sverige (det är de bilar det tävlats med), fick fullmakt av WestCoast Racing att driva ärendet men efter att ha sett alla inlagor så gav han upp och drog tillbaka överklagan.

– Som det ser ut nu har vi ingen tävlingsledning i Sverige som kan hantera det. Disciplinnämnden körde över den främsta kompetensen vi har i landet vad gäller tävlingsledning och besiktningsmän, säger Greger Pettersson.

– TCR har ett avtal med STCC om bilar de närmaste åren, men nu får STCC sköta det tekniska reglementet, själva säger Greger Pettersson.

Det är flera team som ställer sig tveksamma till att köra STCC nästa år. Ingen vill skylta med det officiellt men det jäser i stugorna.

Visa kommentarer
NUVARANDE STCC-säsongen 2018 avgjord
NÄSTA Microlino godkänd – nu redo för serieproduktion