Det är stor skillnad på kostnad för service bland våra mest sålda begagnade bilar. Den dyraste bilmodellen på topplistan kostar över 12 000 kronor över tre servicetillfällen medan det för den billigaste räcker med 7 900 kronor. "Frågan är om man som bilköpare har koll på vad de kostar att serva de här bilarna", säger bilportalen Lasingoos vd Gustaf Hesselman.

Nya bilar har blivit allt dyrare i takt med att den tekniska utvecklingen går snabbt framåt. Tillverkarna vill få betalt för alla investeringar som krävs för att sänka koldioxidutsläppen och göra bilarna säkrare.
För att få äga och köra en relativt modern bil är det många som letar efter nyare begagnade bilar och gärna då en tre år gammal tjänstebil. För de bilarna har stora delar av värdeminskningen klarats av och de är ofta välservade och underhållna.
Men det finns fallgropar även för de bilarna. Det många inte tänker på att jämföra är servicekostnaderna.

Bokningsportalen Lasingoo har jämfört vad det kostar att serva de allra mest populära begagnade bilarna i Sverige. Jämförelsen har gjorts för bilar tillverkade 2016 och som körts 1 500 mil per år, en vanlig körsträcka. Portalen har tittat på kostnaderna att serva bilen vid 6 000, 7 500 och 9 000 mil. Priskontrollen har gjorts på så kallade allbilsverkstäder – de som servar flera bilmärken – i Stockholmsregionen. Det kan skilja på priserna mellan storstad och landsort.
Köper du en begagnad bil som behöver servas vid alla tre tillfällena i exemplet kan det skilja så mycket som 4 000 kronor mellan den dyraste och billigaste modellen, eller närmare en tredjedel av det dyraste priset.

MISSA INTE: Allt du behöver veta om begagnade bilar

BMW 5-serie F10/F11 2010-2016

En BMW 5-serie från 2016 är ett par tusenlappar dyrare att serva än…

– De leasingbilar som kommer ut till försäljning nu är väldigt populära, men frågan är om man som bilköpare har koll på vad de kostar att serva, säger Gustaf Hesselman, vd på Lasingoo i ett pressmeddelande.

Lasingoo har gjort den här jämförelsen och ser att skillnaderna mellan dyrast och billigast minskat något.

– Men vi ser fortfarande att det skiljer sig flera tusenlappar mellan den dyraste och billigaste modellen. Tusenlappar som man kanske inte alltid tar med i beräkningarna, fortsätter Gustaf Hesselman.

TEST: Begagnade bilar av alla sorter

Volvo XC70

Foto: Glenn Lindberg

… en Volvo XC70 från samma år.

Enligt Hesselman beror prisskillnaderna på flera saker. En stor del är hur lång tid det tar för mekanikern och en annan vilka reservdelar som krävs och vad de kostar.
För dig som vill köpa en begagnad bil är det viktigt att jämföra kostnaderna för service och underhåll – som allra minst under bilens garantitid. Det kan också skilja på när bilarna ska servas och vilka åtgärder som ska göras. En service vid 9 000 mil kan vara mer omfattande och därmed dyrare än en service vid 6 000 mil. Här skiljer det också mellan tillverkare och det kan också skilja mellan bilmodell och olika motoralternativ.

Servicekostnad för tre år gamla bilar

Foto: Lasingoo

Lasingoos jämförelse visar att till exempel Volkswagen Passat är drygt 2 000 kronor dyrare över tre servicar än den något mindre Volkswagen Golf. Lite överraskande är i sin tur Golf billigare än den ännu mindre Polo och koncernsyskonet Skoda Fabia.

Servicekostnad för tre år gamla bilar

Foto: Lasingoo


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer