Kinesiska Bytons första modell har ett normalt yttre men galet inre. En Europalansering finns i planeringen liksom en sedan och en MPV.

Nu är de här – de kinesiska suvarna. Lynk & Co 01 har vi redan kört och i kulisserna lurar såväl Nio ES8, Wey, Exeed TX som en kinabyggd Lotus-suv.

Nu sluter märket Byton upp med sin rival som ska visas upp under CES-teknikmässan i Las Vegas den 7 januari, och med det har de hittat på ett nytt segment; SIV – Smart Intuitive Vehicle.

Med det nya begreppet vill man understyrka bilens färdigheter när det kommer till uppkoppling och digital teknik. Och det är invändigt vi hittar det mest uppseendeväckande med bilen, till det yttre överraskar i stort sett bara udda utformade ljuskällor.

Byton suv siv

Inne i bilen hittar vi en display på hela 49 tum som fläks ut på ett sätt som får ditot i Mercedes-bilar att blekna. Infotainmentsystemet kan kontrolleras med såväl röst som med gester och har ansiktsigenkänning. I rattens centrum finns en pekskärm.

Naturligtvis är bilen både självkörande (nivå 3) och eldriven. Räckvidden är 35 eller 50 mil beroende på utförande och bilen ska kunna fås med såväl bak- som fyrhjulsdrift och med ett effektuttag på 268 eller 469 hästkrafter.

Byton crossover teaser

Bilen ska stå i de kinesiska bilhallarna 2019 och följas upp av en sedan och något så otrendigt som en MPV. Senare i skedet ligger även en lansering i Europa och USA. 2020 är året som berörs när det pratas om Europa.

Riktmärket är att hälften av bilarna ska säljas på hemmaplan och 30 procent i USA och 20 procent i Europa. 100 000 bilar ska tillverkas årligen från start men på sikt ska siffran tredubblas.

Byton, som bland annat omfattar folk som tidigare jobbat för BMW och Nissan, är baserade i Nanjing men har även filialer i München och Kalifornien.

Siven (förlåt) ska ha en prislapp på från motsvarande 325 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Störst skärm vinner – 49 tum!
NÄSTA SsangYong visar upp nya Actyon Sports