Porsches första elbil har varit omtalad i flera år, men nu börjar det nalkas. I september är det världspremiär och det märks även hos spekulanterna som blir fler och fler.

Det var på Frankfurtsalongen i september 2015 som vi för första gången fick se något konkret av Porsches elbilsplaner. Laddhybrider hade de redan i modellprogrammet.
I deras monter visades konceptbilen Mission E upp, helt elektrisk med 600 hästkrafter och 50 mils räckvidd. Därefter tog det inte mer än ett par månader innan vi nåddes av uppgiften av Mission E ska gå i produktion.

Skruvar vi fram klockan tre och ett halvt år är vi framme vid dagens datum. Numera vet vi att Mission E ska heta Taycan i produktionsutförande och att den även kommer i ett ”kombiutförande” à la Mission E Cross Turismo.
I dag får vi dessutom reda på att har världspremiär i september, och utan att Porsche nämner det misstänker vi att skådeplatsen för avtäckningen blir bilsalongen i Frankfurt som äger rum mellan den 10 och 22 september.
Själva marknadslanseringen är planerad till slutet av 2019.

Porsche har ännu inte beskrivit Taycan i detalj, vi vet alltså inte hur kraftfull den kommer att vara, hur stor kapacitet batteriet har, och så vidare. Några små detaljer har vi dock redan fått höra om, exempelvis om 800-voltstekniken och att den kommer att kunna ta emot laddeffekter på en helt annan nivå än vad dagens elbilar kan. 350 kilowatt pratas det om, och nyligen öppnade Porsche och BMW en gemensam laddstation i Tyskland som kan klämma ur sig 450 kilowatt. En fingervisning om något.

BMW Porsche laddstation för elbilar i Jettingen-Scheppach

BMW och Porsche har installerat en laddstation med extra kräm i Jettingen-Scheppach. En första av förmodat många.

Trots att mycket fortfarande är höljt i dunkel är det många som har visat intresse för Taycan. Över 20 000 personer finns med i en kundlista hos Porsche, personer som helt enkelt är spekulanter genom en deposition på 2 500 euro.

– Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef hos Porsche Sverige.

– Det överväldigande intresset för Taycan visar att våra kunder och fans är precis lika förväntansfulla inför Porsches första helelektriska sportbil som vi, och vi har därför ökat vår produktionskapacitet, bekräftar Detlev von Platen, styrelseledamot för Porsche AG med ansvar för marknadsföring och försäljning.

Visa kommentarer