Stötdämparna som laddar bilen med energi

Tyska ZF gör mer än bara automatiska växellådor. Nu presenterar de ett nytt projekt som ska utmynna i att stötdämparna blir en integrerad del i elbilar eller hybriders drivlina. Ju sämre väg, desto mer laddning till batterierna.

Så gott som alla elbilar och hybrider laddar sina batterier delvis genom regenerativ bromsenergi, det vill säga att rörelseenergin vid inbromsning omvandlas till el som lagras i batterierna. Nu har tyska teknikjätten ZF tänkt ett steg längre. Tillsammans med amerikanska Levant Power utvecklar man något som kallas GenShock – världens första aktiva stötdämpare med förmågan att ladda batterier.

ZF och Levant Power är inte färdiga med GenShock men hoppas inom kort kunna erbjuda biltillverkare tekniken som gör att elbilar och hybrider kan få längre räckvidd, bara genom att köra på dåliga vägar. GenShock består av en extern enhet som fästs på utsidan av stötdämparen och innehåller en elmotor, en elektrohydraulisk pump och en kontrollenhet. GenShock kontrollerar trycket i dämparen och när kolven rör sig upp och ned, det vill säga när bilen kör över ett gupp, bromsar eller svänger, pumpas dämparoljan genom pumpen som omvandlar trycket till elektricitet som sedan kan lagras i batterierna. En lycklig bieffekt är att varje stötdämpare kan styras helt individuellt, vilket skulle göra det möjligt att på gammalt Citroën-vis pumpa upp tre stötdämpare till max och byta det fjärde hjulet som kanske har fått punktering.

ZF och Levant Power nämner inte när GenShock kan vara färdigt för lansering.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer