Svenska Stridsfordon 90 får teknik som först utvecklades för Formel 1-bilar – ska höja toppfarten med 40 procent.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Den 35 ton tunga pansarskyttebandvagnen Stridsfordon 90, som först togs i tjänst 1993, ska nu moderniseras med teknik som ska höja toppfarten med upp till 40 procent.
Hägglunds, som numera är en del av Europas största koncern inom försvarsindustrin, BAE Systems, har utrustat den gamle trotjänaren med aktivt fjädringssystem av samma typ som till en början användes inom Formel 1.
En teknik som Lotus även var tidiga med att utveckla.

I dagsläget används tekniken dock av ett flertal biltillverkare för att göra färden behagligare. Enligt Hägglunds är detta dock första gången som tekniken används på pansarfordon.

Likt hos en vanlig bil med liknande system känner sensorer av trycket på de olika stötdämparna och baserat på den informationen anpassas trögheten i dämparna individuellt och färden blir jämnare.

Med det aktiva fjädringsystemet kan toppfarten på 70 km/h nås även i ojämn terräng, något som är 40 procent mer än med konventionell passiv fjädring.
Det nya systemet må göra att fordonet tar sig fram snabbare, men de åkande kan även njuta av bättre komfort samtidigt som precisionen i skyttet blir bättre, samt att fordonsslitage minskar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer