Subaru lanserar modellerna Legacy Boxer-CNG och Outback Boxer-CNG på den svenska marknaden. Körda på ren biogas kan de komma ner i 26 gram koldioxidutsläpp per kilometer.

Subaru presenterar två världsnyheter i och med de nya gasdrivna Subaru-modellerna Legacy Boxer-CNG och Outback-CNG. För första gången drivs en boxermotor på biogas och det är samtidigt första gången en fyrhjulsdriven bil kan tankas med bränslet. Gasen förvaras i tankar byggda av kompositmaterial som förvaras under golvet i bagageutrymmet. Bilarna behåller även bensintanken vilket gör att räckvidden för bilen uppgår till 70+40 mil där föraren kan välja att köra antingen 40 mil på ren biogas eller både och. Väljer man gasdrift sjunker koldioxidutsläppen till 26 gram koldioxid per kilometer.

Kombiversionen Legacy får i Outback en markfrigång med 20 centimeter, vilket är fem centimeter mer än Legacy men i övrigt är karossen snarlik. Motorn i både Legacy och Outback är en 2,5 liter stor direktinsprutad boxer på 167 hästkrafter vid 5 600 varv i minuten och 229 newtonmeter vid 4 000 varv i minuten. Kraften skickas ner i alla fyra hjulen via automatlådan Lineartronic.

Ur svensk synpunkt är det förstås kul att bilen byggs med inhyrd Saab-personal i Trollhättan, något vi skrev om redan för ett år sedan. Själva bilarna byggs i Japan och skickas sedan till svenska Trollhättan där de konverteras till gasdrift. Tillverkningen började den andra januari och nu är det dags för de första bilarna att komma ut på marknaden. De första bilarna kommer levereras i början av februari och är man sugen på att köpa en Trollhättan-Subaru får man slanta upp 337 900 kronor för grundversionen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer