I mars 2012 var det svensk säljpremiär för Subarus Impreza-crossover XV. Nu, drygt tre år senare, genomgår modellen en rad olika uppdateringar.

Subarus tredje populäraste modell i Sverige, XV med 543 sålda exemplar hittills i år, uppdateras inför kommande modellår.
Japanerna ska ha jobbat på att öka komforten genom att se över både fjädring och stötdämpning. En välkommen uppdatering enligt oss på Teknikens Värld som har upplevt XV som väldigt stötig i stadstrafik och över ojämnheter.
Styrningen har även den kalibrerats om för att vara kvickare i responsen. Kanske har ”dödheten” som vi upplevde i mittläget försvunnit? Styrningen sägs nu vara mer linjär, direkt och stabil än tidigare.

Subaru XV 2016 interiör

Interiört känner man igen sig från tidigare, men mittkonsolen har omarbetats till det bättre med trevligare utseende. Ny 7-tumsskärm, nya knappar och uppdaterade vred gör mycket för helhetsintrycket. Skärmen är inte enbart för syns skull, den innehåller dessutom Subarus senaste generation infotainmentsystem. Det innefattar också en standardmonterad backkamera med 160-graders vidvinkelsynfält.

Växelväljaren på automatväxlade bilar har fått nytt utseende. Stålkulissen är borta, i stället har en (läder?)damask tagit plats.
Även föraren har nyheter inom blickfånget. Instrumenten i mätarhuset är nämligen omgjorda med ny layout och blått ljus.

Subaru XV 2016 bakifrån


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer