Subarus motorsportsavdelning firar 30 år med specialversion

I år firar Subarus motorsportsavdelning STI (Subaru Tecnica International) 30 år – vilket självklart ska firas med en specialmodell. Subaru WRX STI Type RA-R, puh långt namn det där, är en 328 hästkrafter stark gatracer som bara kommer att säljas i Japan.

Och som sig bör släpps WRX STI Type RA-R såklart bara i en begränsad upplaga. 500 bilar ska byggas totalt och enligt vissa utländska medier ska alla redan vara bokade.

Men vad får då de lyckligt lottade? Jo de får en både lättare och starkare WRX STI jämfört med standardversionen. WRX STI Type RA-R bygger faktiskt på en annan specialvariant, WRX STI S208 som även den bara såldes i hemlandet, men har bantats 30 kilo, bland annat tack vare ”lättviktsdelar” och avsaknaden av bakvinge (finns dock som tillval). Dessutom har man kastat ut reservhjulet och ersatt det med ett punkteringsreparationskit.

Foto: Subaru

Under huven härjar en fyrcylindrig turbomatad boxermotor på 2,0 liter, som tack vare en uppdaterad intercooler, nytt avgassystem och en ommappad ECU nu ger 328 hästkrafter istället för 300. Vad det innebär för bilens accelerationstid och toppfart i siffror avslöjar dock inte Subaru.

För att få stopp på WRX STI Type RA-R är bilen utrustad med bromsar från Brembo (sexkolvsdoningar fram, tvåkolvsditon bak) samt Michelin Pilot Sport 4S-däck.

Yttre detaljer som avslöjar WRX STI Type RA-R är bland annat ytterbackspeglar med hölje av kolfiber, en röd stripe längst ner mot diffusern och speciella 30-årjubileumsemblem.

Foto: Subaru

Dagens WRX STI gjorde debut 2015 och helt ny generation sägs vara i görningen. Dock är den fortfarande några år bort. Någon gång efter år 2020 ryktas den dyka upp, då som laddhybrid. Sedan tidigare har Subaru visat konceptbilarna Viziv Performance Concept samt Viziv Performance STI Concept.

Visa kommentarer
NUVARANDE Subarus motorsportsavdelning firar 30 år med specialversion
NÄSTA Därför ”saknar” nya Ford Focus ett fönster