Japans fjärde största biltillverkare Suzuki erkänner att de har använt sig av felaktiga metoder för att testa bilars utsläpp.

Utsläppskandalerna avlöser varandra, efter dieselgate-skandalen uppdagades i slutet av september förra året har en rad andra märket utöver Volkswagen ertappats och erkänt fusk. Senast var Mitsubishi som erkänner att de använt sig av de felaktiga testmetoderna sedan 1991, och nu erkänner även Suzuki att de fuskat.

Enligt Suzuki berörs totalt 16 modeller tillverkade för hemmamarknaden i Japan, en komplett lista av de drabbade modellerna hittar du längre ned. Suzuki ska ha använt sig av andra testmetoder än de som anges av de japanska myndigheterna, enligt dem själva ska de dock inte medvetet ha manipulerat testresultaten.
Suzuki har slagit samman mätdata från enskilda komponenter vid separata rull- och luftmotståndstester i vindtunnel i stället för att göra mätningarna under körning. Enligt dem själva har de gjort på detta vis på grund av att Suzukis testbana ligger på toppen av en kulle nära havet, vilket betyder att väderförhållandena varierar och gör det svårare att genomföra testet.

Här är de drabbade modellerna:

  • Alto (lanserad 22 december, 2014)
  • Alto Lapin (lanserad 3 juni, 2015)
  • Wagon R (lanserad 19 september, 2012)
  • Hustler (lanserad 8 januari, 2014)
  • Spacia (lanserad 15 mars, 2013)
  • Every (lanserad 18 februari, 2015)
  • Carry (lanserad 20 september, 2013)
  • Jimny (facelift, 2010)
  • Solio (lanserad 26 augusti, 2015)
  • Ignis (lanserad 18 februari, 2016)
  • Baleno (lanserad 9 mars, 2016)
  • SX4 S-Cross (lanserad 19 februari, 2015)
  • Swift (lanserad 18 september, 2010)
  • Escudo 2.4 (facelift, 2012)
  • Escudo (lanserad 15 oktober, 2015)
  • Jimny Sierra(facelift, 2010)
Visa kommentarer