Suzukis små bilmodeller har störst marknadsandel på den globala marknaden.

Statistik från marknadsundersökningsföretaget IHS Automotive visar att Suzuki är ledande när det kommer till kompakta bilar. Det japanska märket hade under 2015 en global marknadsandel på 10,3 procent i A- och B-segmenten. Tvåan i listan, General Motors, hade 8,5 procent skuggade av Hyundai med 8,3 procent.

Varumärke         Försäljning     Marknadsandel (%)
Suzuki              2 545 745                  10,3
General Motors      2 113 899                   8,5
Hyundai             2 065 443                   8,3
Honda               1 961 074                   7,9
Toyota              1 808 150                   7,3
Renault             1 773 397                   7,2
Volkswagen          1 514 847                   6,1
SAIC-GM-Wuling      1 509 688                   6,1
Fiat                1 314 076                   5,3
Ford                1 159 073                   4,7
Total              24 776 115                 100,0

I Sverige hade Suzuki som märke dock bara en marknadsandel 0,71 procent under samma period, men då är märkets alla modeller medräknade.

Statistik som vi tidigare presenterat visar att Suzuki är ett populärt märke bland svenska privatkonsumenter då 65,2 procent av de sålda bilarna under första kvartalet 2016 gick till just privatpersoner.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer